رتبه بندی وزارت کار

آنچه در این مقاله می‌خوانید:
رتبه بندی وزارت کار

رتبه بندی وزارت کار ،طبق مقررات، شرکت هایی که در حوزه های فعالیت های خدماتی مشغول کار می باشند ،

میبایست اقدام به اخذ گواهی یا تاییدیه صلاحیت وزارت کار نمایند .

اخذ گواهی صلاحیت وزارت کار

فهرست شرکت های خدماتی مشمول این قانون به شرح زیر می باشد :

1- شرکت های پیمانکاری.

2-شرکت های بهره برداری در حوزه ی تاسیسات.

3- شرکت های مرتبط با امور حمل و نقل.

4- شرکت هایی که در حوزه حفظ و نگهداری و تعمیرات ساختمان و ماشین آلات فعالیت می نمایند.

5- شرکت های ارائه دهنده خدمات عمومی مثل : نامه رسانی ، باربری، نظافت و…

6- شرکت های که در حوزه ی فعالیت های مرتبط با حفظ و نگهداری فضای سبز خدمات رسانی می کنند.

7-شرکت های فعال در امور آشپزخانه و رستوران.

8- شرکت های خدماتی مرتبط با صنعت چاپ و نشر و…

توجه فرمایید که؛ شرکت های خدماتی مذکور جهت برخورداری از امتیازهایی،

 همچون شرکت در مناقصات دولتی و غیر دولتی ملزم به اخذ گواهی صلاحیت وزارت کار می باشند.

متولی و مرجع صادر کننده ی گواهی صلاحیت وزارت کار خود وزارت کار می باشد .

ولی خدمات اجرایی آن بر عهده ی اتحادیه صنفی کارفرمایان می باشد.

برخی از شرایط و موارد مورد نیاز در جهت اخذ گواهی صلاحیت وزارت کار یا جواز کار به شرح ذیل می باشد :

  1-شرکت های خدماتی متقاضی اخذ گواهی صلاحیت وزارت کار ،

میبایست دارای دفتر کار مناسب با متراژ حداقل ۲۰ متر

و برخوردار از یک خط تلفن ثابت یا فکس و یک کارمند می باشند.

2- مالکان و مدیران این شرکت های خدماتی مکلف به،

شرکت در کلاس ها و دوره های مرتبط با مدیریت قانون کار و طبقه بندی

مشاغل شرکت و اقدام به اخذ گواهی های مربوطه می باشند.

3- شرکت های خدماتی مذکور،

موظف به پرداخت حقوق و مزایای کارکنان و پرسنل خود بر اساس مقررات تعیین شده می باشند.

4- به منظور جلوگیری از هر گونه سند سازی ، شرکت های خدماتی مذکور موظفند،

حقوق و مزایای پرسنل خود را فقط به همان حسابی که در نزد بانک افتتاح نموده اند واریز نمایند.طبق مقررات ، عدم پرداخت مزایای تعیین شده در قانون کار و امور اجتماعی به کارکنان،

سبب عدم احراز صلاحیت شرکت های خدماتی می شود.

 لازم به ذکر می باشد که مدت زمان اعتبار گواهی صلاحیت کار یک سال در نظر گرفته شده است.

اگر بخواهیم اشاره ای به روند کلی اخذ گواهی صلاحیت کار داشته باشیم ، میتوانیم به مراحل ذیل اشاره نماییم :

1- مراجعه حضوری مدیر عامل شرکت به اداره کار و امور اجتماعی

و ارائه تقاضا نامه جهت اخذ گواهی صلاحیت کار اولین قدم می باشد.

2- بررسی سوابق کاری و پیمان های قبلی شرکت ،

از جانب کارشناسان اداره کار و امور اجتماعی

یکی از مهم ترین مراحل اخذ گواهی صلاحیت کار می باشد.

3- تشکیل کارگروه و کمیته ای جهت بررسی مدارک

و شرایط متقاضی اخذ گواهی صلاحیت کار سومین مرحله قلمداد می شود.

4- در مرحله آخر این کمیته با توجه با بازرسی های انجام داده

و بررسی مدارک متقاضی، اقدام به تایید یا رد درخواست متقاضی می نماید.

به گزارش تیم پژوهشی آوا حساب توس ،

مدارک مورد نیاز در جهت اخذ گواهی صلاحیت کار به شرح زیر می باشد :

1-  تکمیل نمودن فرم تقاضا نامه اخذ گواهی صلاحیت وزارت کار.

2-  اقدام به تنظیم درخواست کتبی، در جهت اخذ گواهی صلاحیت کار.

( این درخواست میبایست در سربرگ رسمی شرکت تنظیم شود.)

 3- کپی برابر اصل شده ی مدارک شناسایی مدیرعامل شرکت و اعضاء هیئت مدیره جهت اخذ گواهی صلاحیت وزارت کار

4-  کپی برابر اصل شده ی مدارک تحصیلی مدیرعامل و اعضاء هیئت مدیره شرکت.

5-  اصل آگهی یا برابر اصل شده ی آگهی تاسیس شرکت در روزنامه رسمی جهت اخذ گواهی صلاحیت وزارت کار

6- اصل آگهی یا برابر اصل شده ی آگهی تعییرات شرکت در روزنامه رسمی.( در صورت وجود تغییرات.)

7-  رونوشت اساسنامه ی شرکت.

  8- کپی سند یا اجاره نامه رسمی دفتر و محل استقرار شرکت جهت اخذ گواهی صلاحیت کار

9-  گواهی های مربوط به حضور شرکت در جلسات و دوره های توجیهی اداره کار و امور اجتماعی جهت اخذ گواهی صلاحیت وزارت کار

10-  قراردادها و بیمه نامه های کارکنان و نیروهای شرکت جهت اخذ گواهی صلاحیت وزارت کار

11- ارائه فهرست و فیش های واریزی حقوق و مزایای کارکنان شرکت جهت اخذ گواهی صلاحیت وزارت کارکار

12-  فهرست کلی و جزئی سوابق کاری شرکت به همراه قراردادهای منعقد شده. اوراق تشخیص و یا گواهی مالیاتی شرکت

جهت ارتباط با کارشناسان و کسب اطلاعات بیشتر
در زمینه رتبه بندی وزارت کار
با شماره های 09154422149 و 05136024422
تماس حاصل  فرمایید
امتیاز دهید!

بروزرسانی شده در تاریخ 1402/12/17 ساعت 12:30

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *