ثبت اختراع چیست؟

ثبت اختراع موجب می‌شود تا از دزدیده شدن و کپی شدن یک اختراع جلوگیری شود و همچنین شخص بتواند از این طریق حق تولید انحصاری محصول موردنظر را دریافت کند. برای اطلاع از مراحل ثبت اختراع می‌توانید با کارشناسان ما در مجموعه آواحساب در ارتباط باشید.

آشنایی با ثبت اختراع 

در تعریف ثبت اختراع باید بگوییم که ثبت اختراع حق انحصاری است که در قبال اختراع یا ایده ثبت شده به مخترع یا نماینده قانونی او اعطا می‌شود. انحصار مجموعه‌ای از حقوق منحصر به فردی است که، از طرف دولت‌ها برای مدتی معین در عوض تنظیم و افشاء عمومی جزئیات معین از یک، روش، جریان عمل یا ترکیب خاصی از ماهیت در اختیار شخص خاصی قرار می‌گیرد.
توجه داشته باشید که اگر برای تولید انحصاری اختراع خود نیاز به حمایت قانون‌گذار دارید باید حتما نسبت به ثبت آن اقدام کنید.
در ثبت اختراع همانند ثبت برند لازم است تا معیارهای مهمی مورد بررسی قرار بگیرند. ثبت اختراع در ایران طبق سازمان جهانی معیارهای مهمی دارد که هنگام ثبت رعایت آنان الزامی و ضروریست.  این معیارها موارد زیر را شامل می‌شوند.

با ثبت برند در مقابل تقلب و سواستفاده از نام تجاری خود مقاومت کنید!

مدارک موردنیاز ثبت اختراع

مدارک مورد نیاز برای ثبت اختراع شامل موارد زیر است.

سه نسخه از اظهارنامه اختراع 

توجه داشته باشید که اظهارنامه اختراع جزء اوراق بهادار است و باید این اوراق مخصوص را از واحد فروش اوراق بهادار، واقع در اداره کل ثبت شرکت ها تهیه کنید. دقت داشته باشید این اوراق باید به زبان فارسی و بدون لاک گرفتگی، قلم خوردگی و پاره گی تنظیم شود.
در تنظیم اظهارنامه لازم است تا به موارد زیر دقت کنید.

سه نسخه از توصیف اختراع 

به موجب ماده 10 آیین نامه ی اجرایی قانون ثبت اختراعات، توصیف اختراع باید صریح و همراه با جزئیات، کامل و شامل موارد زیر باشد.

ادعا یا ادعاهای اختراع

مطابق ماده 11، ادعای اختراع باید عناصر اختراعی را که حمایت از آن درخواست شده، در چهارچوب مشخصه فنی تعیین کند. هر اختراع می تواند شامل یک یا چند ادعا باشد.
ادعا یا ادعاها علاوه بر صریح بودن باید شرایط ذیل را نیز دارا باشد.

شرکتتان را ثبت کنید و از حمایت قانونی برای هویت تجاری خود بهره‌مند شوید!

خلاصه‌ای از توصیف اختراع

طبق مواد 13 و 14 خلاصه باید شامل 70 تا 200 کلمه و صرفا فقط برای بیان اطلاعات اختراع باشد. البته در صورت لزوم می‌تواند فرمول شیمیایی یا معادلات ریاضی را نیز شامل شود.

ارائه نقشه یا نقشه‌ها در صورت لزوم

اگر نقشه‌ها،نمودارها و جداول بخشی از ضمیمه اظهارنامه اختراع شما هستند، هنگام ترسیم آن‌ها باید به نکات زیر توجه کنید.

مدارک ثبت هویت متقاضی و مخترع

 مدارک ثبت هویت متقاضی باید به طور کامل تکمیل و ارائه گردد. مدارک اشخاص حقیقی شامل کپی شناسنامه و کپی کارت ملی است.
مدارک اشخاص حقوقی نیز باید شامل آخرین روزنامه رسمی دلیل مدیریت، کپی شناسنامه و کارت ملی صاحبان امضاء و آگهی آخرین تغییرات باشد
پس از ارائه مدارک ذکر شده لازم است تا مراحل زیر را به ترتیب طی کنید.

امتیاز دهید!