ارزش افزوده

اخذ گواهی ارزش افزوده

قبل از پرداختن به مبحث اخذ گواهی ارزش افزوده ، به توضیح ارزش افزوده میپردازیم.

ارزش افزوده چیست؟

ارزش افزوده در واقع نوعی مالیات بر مصرف است که در حال حاضر در بسیاری دیگر از کشورهای جهان وجود دارد .

در ماده ۳ قانون مالیات بر ارزش افزوده و در تعریف مالیات بر ارزش افزوده آمده است که،

تفاوت هایی که  بین ارزش کالاها و خدمات ارائه شده و عرضه شده و ارزش کالاها و خدمات خریداری شده در یک بازه زمانی معین، ارزش افزوده نامیده می شود.

تعریف گواهی مالیات بر ارزش افزوده

گواهی مالیات بر ارزش افزوده گواهینامه ای است که به موجب قانون

و پس از انجام برخی از اقدامات مانند :

ثبت شرکت و همچنین اخذ کد اقتصادی ،

و تهیه مدارک مورد نیاز ، از سوی اداره مالیات بر ارزش افزوده که مؤدیان مالیاتی در آن حوزه مستقر هستند برای ایشان صادر می شود .

تا بر اساس آن بتوانند نسبت به اخذ مالیات بر ارزش افزوده از مشتریان و دریافت کنندگان کالاها و خدمات خود اقدام نمایند.

 

گواهی مالیات بر ارزش افزوده بنا به تشخیص حوزه مالیاتی بصورت شش ماهه یا یکساله صادر می شود .

که بعد از پایان تاریخ اعتبار اشخاص حقیقی و حقوقی ملزم به تمدید اعتبار از حوزه مالیاتی می باشند 

مشمولین اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده

_ کلیه اشخاص حقوقی فعال با هر حجم از فروش یا درآمد ( کالا و خدمت )،

 به استثنای اشخاص حقوقی با فعالیت های صرفاَ معاف موضوع 12 قانون مالیات بر ارزش افزوده ،

 که به موجب فراخوان های قبلی تاکنون برای اجاره قانون فراخوان نشده اند ،

 مشمول اجرای قانون خواهند شد.

_ اشخاص حقوقی که بعد از تاریخ اجرای قانون فراخوان نیز ایجاد، تاسیس و به ثبت می رسند.

 و یا شروع به انجام فعالیت می کنند

، در صورت فعالیت با هر حجم از فروش و یا درآمد ( کالا و خدمت )،

 از اولین دوره مالیاتی بعد از شروع فعالیت ( عرضه و کالا و ارائه خدمات ) مشمول اجرای قانون می باشند.

گواهی ارزش افزوده

موارد معافیت از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده

 

مطابق با ماده ۱۲ قانون مالیات بر ارزش افزوده ،

 کالاها و خدمات ذیل از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف هستند:

 

۱- برنج، سویا، شکر، شیر خشک مخصوص تغذیه کودکان، آرد خبازی، پنیر، حبوبات، شیر، قند، روغن نباتی و گوشت.

 

۲- اموال غیر منقول

 

۳- فرش دستباف
۴- رادار و تجهیزات کمک ناوبری هوانوردی ویژه فرودگاه ها،

بر اساس فهرستی که به پیشنهاد مشترک وزارت راه و ترابری و وزارت امور اقتصادی و دارایی تهیه می شود،

 و ظرف مدت شش ماه از تاریخ تصویب این قانون، به تصویب هیأت وزیران می رسد

 

۵- صندوق های قرض الحسنه مجاز، خدمات بانکی و اعتباری بانک ها، صندوق تعاون و موسسات و تعاونی های اعتباری
۶- محصولات کشاورزی فرآوری نشده
۷- خوراک دام و طیور
۸- دام و طیور زنده، آبزیان، زنبور عسل و نوغان
۹- موسسات دولتی و نهادهای عمومی غیر دولتی با تایید هیأت وزیران

 و حوزه های گیرنده هدایا، کالاهای اهدایی بصورت بلاعوض به وزارتخانه ها

 

۱۰- انواع کود، سم، بذر، نهال
۱۱- خدمات حمل و نقل عمومی و مسافری درون و برون شهری جاده ای، ریلی، هوایی و دریایی
۱۲- کتاب، مطبوعات، دفاتر تحریر و انواع کاغذ چاپ و تحریر و مطبوعات
۱۳- خدمات مشمول مالیات بر درآمد حقوق، موضوع قانون مالیاتهای مستقیم
۱۴- خدمات درمانی (انسانی، حیوانی، گیاهی)، خدمات توانبخشی و حمایتی، انواع دارو و لوازم مصرفی درمانی
۱۵- امور اقتصادی و دارایی، درمان و آموزش پزشکی،

 انواع خدمات پزوهشی و آموزشی که طبق آیین نامه ای که با پیشنهاد مشترک وزارتخانه های علوم، تحقیقات و فن آوری،

بهداشت، آموزش و پرورش و کار و رفاه اجتماعی ظرف مدت شش ماه از تاریخ تصویب این قانون،

 به تصویب هیأت وزیران می رسد

 

۱۶- کالاهایی که همراه مسافر و برای استفاده شخصی ،

تا میزان معافیت مقرر طبق مقررات صادرات و واردات وارد کشور می شود،

مازاد بر آن طبق مقررات این قانون مشمول مالیات خواهد بود.

 

۱۷- اقلام با مصارف صرفاً دفاعی (نظامی و انتظامی) و امنیتی،

بر اساس فهرستی که به پیشنهاد مشترک وزارت دفاع وپشتیبانی نیروهای مصلح ،

و وزارت امور اقتصادی و دارایی تهیه و به تصویب هیأت وزیران می رسد،

فهرست مذکور از اولین دوره مالیاتی پس از تصویب هیأت وزیران قابل اجراء خواهد بود

 

نکته: بر اساس ماده ۱۳ قانون مالیات بر ارزش افزوده ، یکی دیگر از موارد معاف از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده ،

صادرات کالاها و خدمات به خارج از کشور از طریق مرزهای رسمی کشور است .

و اگر در موارد فوق الذکر مالیات پرداخت شده باشد،

با ارائه برگه خروجی ای که توسط گمرک (در مورد کالاها) صادر می شود و ارائه اسناد و مدارک،

مبلغ پرداخت شده را می توان پس گرفت.

مراحل دریافت گواهی مالیات بر ارزش افزوده مؤدیان به شرح و ترتیب ذیل است:

 

1.ابتدا باید به سایت https://www.evat.ir مراجعه نمایید.

2.سپس بر روی گزینه “درخواست گواهینامه ثبت نام” کلیک نمایید.

3.در صفحه باز شده، نام کاربری و کلمه عبور خود را وارد نمایید.

4.پس از وارد کردن نام کاربری و کلمه عبور و کلیک بر روی “ورود” وارد صفحه ای می شوید که در آن فرم درخواست گواهینامه ثبت نام، نمایش داده می شود .

5.در فرم نمایش داده شده اطلاعات هویتی، آدرس و کد اقتصادی خود را وارد نمایید.

6.سپس بر روی گزینه “ثبت درخواست” کلیک نمایید

7.در این مرحله به شما کد پیگیری اعلام می شود.

و این کد برای پیگیری درخواست ها در آینده مورد نیازتان خواهد بود.

8.با کلیک بر روی گزینه “چاپ درخواست”، از فرمی که آن را تکمیل نموده اید پرینت تهیه نمایید.

9.مرحله بعدی ارائه برگه ثبت نام اولیه همراه با مدارکی (که در ادامه به آن ها اشاره نموده ایم) است.

پس از آنکه برای شما رمز عبور ارسال گردید، باید نسبت به ثبت نام مرحله دوم اقدام نمایید.

10.در انتها ارائه کلیه مدارک به اداره مالیات بر ارزش افزوده و دریافت گواهی مربوطه

کارشناسان و مشاوران شرکت آوا حساب توس می توانند به بهترین و ساده ترین حالت شما را یاری کرده تا به سریعترین صورت، اینماد خود را دریافت نمائید. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما در تماس باشید:

09154422149

05136024422