اخذ کد اقتصادی در مشهد چه ضرورتی دارد؟
با ما در آوا حساب توس همراه باشید تا از اهمیت اخذ کد اقتصادی در مشهد در کنار اهمیت ثبت برند در مشهد و ثبت شرکت در مشهد برای شما بگوییم.
به دلیل اینکه در یک جامعه اشخاص به طرق مختلف در اقتصاد و تجارت آن جامعه نقش دارند.
شناخت این اشخاص در راستای حمایت و پشتیبانی از انها
و همچنین تعیین مالیات هر یک از فعالان اقتصادی مستلزم دریافت کدی است به نام کد اقتصادی.
در واقع هر فرد حقوقی یا حقیقی بدون داشتن این کد اقتصادی فعالیتی غیر قانونی و نا معتبر دارد.
کد اقتصادی چیست؟
کد اقتصادی کدی 12 کاراکتری است .
که طبق قانون تجارت باید همه شرکت ها و اشخاص حقیقی برای داشتن فعالیت قانونی در کشور اخذ نموده باشند.
بنابر این تمامی شرکت ها و موسسات مختلف پس از اینکه به ثبت رسیدند .
باید ظرف مدت حداکثر دو ماه با در دست داشتن مدارک لازم به اداره دارایی مراجعه و با تشکیل پرونده کد اقتصادی خود را دریافت کنند.
داشتن پرونده دارایی یا پرونده مالیاتی پیش نیاز صدور کد اقتصادی است.
لذا شرکت هایی که کد اقتصادی خود را دریافت نموده اند قبلا مراحل تشکیل پرونده مالیاتی را طی کرده
و می توانند فعالیت رسمی خود را آغاز نمایند.
مزایا اخد کد اقتصادی:
از بین مزایای دیگر اخذ کد اقتصادی میتوانیم به :
پرداخت حقوق دولت تحت نام مالیات، تسهیل و تسریع روند بررسی دفاتر قانونی شرکت، احراز هویت اشخاص در اداره مالیات و ممانعت از رقابتهای ناسالم اشاره کنیم.
شرکتهایی که کد اقتصادی ندارند، مشمول قوانین معافیت از مالیات نمیشوند.
اخذ کد اقتصادی در مشهد به شرکت ها و موسسات غیر تجاری این اجازه را می دهد که در موارد زیر بتوانند اقدام نمایند:
- دریافت کارت بازرگانی
- حضور در مناقصات و مزایده ها
- صادر نمودن فاکتور
- باز کردن حساب بانکی و ارزی
- انعقاد قرارداد های حقوقی با شرکت ها و موسسات مختلف
- فعالیت قانونی
کد اقتصادی در واقع شماره شناسایی شرکت ها و موسسات در اداره مالیاتی کشور می باشد.
این کد اقتصادی به اداره دارایی و سازمان امور مالیاتی برای رسیدگی به دفاتر پلمپ مالیاتی شرکت ها ، صورت حساب ها و فاکتورهای ارائه شده در سال مالی کمک شایانی می کند و حساب و کتاب های مالیاتی و احیانا معافیت هایی که شرکت برای مالیات از ان بهره مند می شود در قالب کد اقتصادی راحت تر مشخص می شوند. همچنین میتوانید برای کسب اطلاعات دقیق در رابطه با اخذ کارت بازرگانی از متخصصین آوا حساب کمک بگیرید.
دریافت کد اقتصادی برای چه کسانی ضروری است؟
- کلیه شرکت هایی که در حوزه های تولید، مونتاژ و توزیع کالا ( هر کالایی ) و یا شرکت های فعال در حوزه کارهای خدماتی
- کلیه افرادی ( اشحاص حقیقی ) که در حوزه های تولید، مونتاژ و توزیع کالا و یا در حوزه کارهای خدماتی و دارای جواز کسب و کار از مراجع مربوطه هستند و یا دارای مکانی برای فعالیت تجاری خود هستند.
جریمه مالیاتی برای نگرفتن کد اقتصادی
امتناع از اخذ کد اقتصادی یا سرپیچی از قوانین مربوطه، پیامدهایی به همراه دارد:
- اگر شرکت برای بار اول مرتکب چنین خطایی شود، طبق قانون باید دو برابر سود حاصل از معاملات خود را به عنوان جریمه پرداخت کند.
- چنانچه شرکت تخلف موردنظر را برای بار دوم نیز تکرار کند، طبق قانون محل اقامت آن به مدت سه ماه پلمپ میشود.
تکرار خطای مذکور برای بار سوم منجر به محکومیت مدیران شرکت به سه تا شش ماه حبس میگردد.
مراحل تقاضا و صدور کد اقتصادی در مشهد
- مراجعه به اداره دارایی به منظور تشکیل پرونده دارایی
- تکمیل فرم ب در اداره دارایی مربوط شناسایی موضوع فعالیت و شخصیت متقاضی
- ارائه کپی اساسنامه و آگهی تاسیس شرکت و یا مجوز کسب
- ارائه کپی مدارک شناسایی اعضا هیئت مدیره شرکت و یا متقاضی
- ارائه کپی اظهارنامه شرکت، پروانه بهره برداری و یا جواز تاسیس
- ارائه کپی سند مالکیت اقامتگاه قانونی شرکت و یا اجاره نامه معتبر و محضری
- پرداخت هزینه های تشکیل پرونده و مالیات حق تمبر اداره دارایی
- تحویل پرونده و مستندات لازم به حوزه مالیاتی
- بررسی سر ممیزی مالیاتی در خصوص درخواست و شرایط لازم
- تایید و ثبت در حوزه مالیاتی
- صدور رسید تحویل و تشکیل پرونده مالیاتی
- تحویل مدارک به اداره نظارت و پیگیری توسط سر ممیزان
- ارسال پرونده و درخواست به اداره کل اطلاعات و خدمات مالیاتی و اداره کد اقتصادی.
- صدور کارت کد اقتصادی توسط اداره کد اقتصادی پس از بررسی مدارک
مدارک لازم برای متقاضیان حقوقی اخذ کد اقتصادی در مشهد
- تهیه و تکمیل ذفترچه اشخاص حقوقی ( تهیه از واحد های کپی اداره های مالیات ) و همراه داشتن مهر شرکت
- پاسخ استعلام از واحد مستغلات شهرتان مشهد جهت تشکیل پرونده مالیات اجاره ( استعلام از تشکیل پرونده اخذ گردد)
- اصل و تصویر آگهی های ثبتی و مدارک شرکت اعم از پیش آگهی تغییرات و تاسیس، اساسنامه، شرکت نامه و تقاضانامه شرکتهای مسئولیت محدود، اظهارنامه شرکتهای سهامی خاص و تقاضانامه موسسات ( 1 سری کپی )
- اصل و تصویر کلیه روزنامه های تاسیس و روزنامه تغییرات
- اصل و تصویر شناسنامه و کارت ملی کلیه صاحبان امضا مجاز و اعضا ( یا برابر اصل شده )
- اصل و تصویر سند مالکیت همراه با بنچاق و گواهی پایان کار و عوارض شهرداری ( در صورتیکه یکی از صاحبان امضا مالک محل قانونی باشند و اجاره نامه دستی بین مالک و شرکت ) یا اجاره نامه محل اقامت شرکت محضری یا اجاره نامه همراه با کد رهگیری و هولوگرام به نام شرکت ( 1 سری کپی )
نکته: جهت اخذ کد اقتصادی، اجاره نامه می بایست به نام شرکت باشد و به نام شخص غیر قابل قبول می باشد.
- اصل و تصویر قبض آب، برق و تلفن محل شرکت
- گواهی امضا صاحبان امضای مجاز شخص حقوقی ( گواهی امضا در دفترخانه اسناد رسمی گرفته شود) و به نام اداره امور مالیاتی منطقه مورد نظر باشد.
مدارک لازم برای متقاضیان حقیقی اخذ کد اقتصادی
- مدارک شناسایی
- فرم اداری مربوط به مشخصات متقاضی
- درخواست کتبی مبنی بر اخذ کد اقتصادی
- تصویر پروانه کسب
- گواهی پرداخت هزینه صدور کد نزد شعب بانک ملی
- سه قطعه عکس پرسنلی ۲ در ۳
- چنانچه متقاضی قبلاً کارت اقتصادی داشته ملزم به ارائه تصویر آن یا فیش کامپیوتری نیز هست.
سخن پایانی
اخذ این کد به عنوان یکی از مراحل فعالیت قانونی شرکتهای تجاری محسوب میشود.
که هر فعال تجاری پس از ثبت شرکت خود باید به دنبال دریافت کد اقتصادی باشد.
اخذ کد اقتصادی دارای مراحل مختلف بوده و هزینههای متفاوتی دارد.
لذا افراد حقیقی و حقوقی باید بتوانند در موعد مشخص شده به دنبال دریافت کد اقتصادی خود باشند.
این کد دارای مزایای زیادی برای فعالیتهای تجاری است که افراد حقیقی و حقوقی اگر در موعد مقرر برای دریافت این کد اقدام نکنند.
شامل جریمههای مختلف میشوند.