logo Avahesab

انتقال علامت تجاری و نقل و انتقال برند

آنچه در این مقاله می‌خوانید:
انتقال برند

نقل و انتقال برند همان خرید و فروش برند یا علامت تجاری است که ممکن است یا به صورت قهری و غیر ارادی و یا به صورت اختیاری و قراردادی باشد. در این مقاله تصمیم داریم به نحوه انتقال برند تجاری، مدارک لازم، هزینه‌های آن و مدت زمان مورد نیاز برای انتقال علامت تجاری بپردازیم، با آواحساب همراه باشید.

نحوه نقل و انتقال برند تجاری

برای نقل و انتقال برند تجاری باید مراحل زیر را طی کنید:

  1. طرفین که در این مورد شامل مالک برند و متقاضی انتقال می‌شوند، به دفتر اسناد رسمی مراجعه کنند و علامت تجاری درخواست خود را مشخص کنند.
  2. قبل از اینکه سند تنظیم شود، از آن استعلام گرفته می‌شود تا مشخص شود که سابقه برند، مورد تایید است.
  3. زمانی که صلح نامه تنظیم می‌شود، مالک برند و متقاضی انتقال باید آن را امضا کنند.
  4. فردی که به عنوان مالک جدید شناخته می‌شود باید یک اظهارنامه نقل و انتقال برند تجاری به اداره مالکیت ارائه دهد.
  5. در مرحله آخر، اگر اداره مالکیت تایید دهد، آگهی برند تجاری چاپ می‌شود و فرایند نقل و انتقال برند تجاری تکمیل می‌شود.

در انتها این نکته را در نظر داشته باشید که برای نقل و انتقال برند تجاری هیچ لزومی ندارد که شما به عنوان مالک تمام این فرایند را انجام دهید. شما می‌توانید بخشی از اختیارات را به صورت جزئی به دیگران دهید. فایده دادن بخشی از اختیارات به دیگری در این است که شما به عنوان مالک می‌توانید مشخص کنید، شخص سومی، در بخشی خاص طبقات برند را استفاده کند؛ در ضمن این کار با نقل و انتقال برند تفاوتی ندارد، یعنی باید همان مراحل را طی کنید فقط فراموش نکنید که نوع انتقال خود را جزئی بزنید.

نحوه نقل و انتقال برند تجاری

مدارک مورد نیاز برای انتقال علامت تجاری

در ادامه به بررسی مدارک مورد نیاز برای انتقال علامت تجاری پرداخته‌ایم. در نظر داشته باشید که مدارک مورد نیاز برای برند حقیقی و حقوقی متفاوت است؛ در ضمن برای انتقال برند تجاری لزومی ندارد که در گذشته اقدام به ثبت برند کرده باشید.

مدارک مورد نیاز برای انتقال برند حقیقی 

  • اصل گواهی ثبت علامت
  • صلح نامه توسط فروشنده برای انتقال برند در دفترخانه اسناد رسمی
  • اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی فروشنده
  • اصل و کپی شناسنامه خریدار

مدارک مورد نیاز برای انتقال برند حقوقی

  • اصل گواهی ثبت علامت
  • صلح نامه توسط فروشنده برای انتقال برند در دفترخانه اسناد رسمی
  • اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی مدیرعامل
  • اصل و کپی مدارک ثبت شرکت
  • اصل و کپی مدارک شناسایی خریدار
نحوه نقل و انتقال برند تجاری

هزینه نقل و انتقال برند تجاری

هزینه نقل و انتقال برند تجاری به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد. این فاکتورها شامل موارد زیر می‌شود.

  • دفترخانه
  • اظهارنامه
  • روزنامه رسمی
  • حق الثبت نقل و انتقال برند تجاری
  • هزینه‌های مرتبط با اداره مالکیت معنوی

یکی از مواردی که ذهن خیلی از افراد را هنگام انتقال علامت تجاری درگیر می‌کند، پرداخت مالیات است. سوالی که برای اکثر افرادی که تصمیم به نقل و انتقال علامت تجاری دارند این است که مالیات چقدر بر هزینه نقل و انتقال برند تجاری تاثیر می‌گذارد؟ 

در جواب این سوال باید بگوییم که نگران پرداخت مالیات نباشید زیرا انتقال برند یا همان علامت تجاری نیاز به پرداخت مالیات زیادی ندارد. علاوه بر آن، با انتقال برند در برخی از هزینه‌ از جمله تعرفه های زمان ثبت برند و یا دریافت کارت بازرگانی صرفه جویی می‌کنید. برای دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانید با شماره 09199864014 تماس بگیرید. در نظر داشته باشید که آواحساب ارائه دهنده انواع خدمات مالی و ثبتی از جمله ثبت شرکت، برند و… است و شما در تمام این زمینه‌ها می‌توانید از ما مشاوره بگیرید.

تفاوت انتقال علامت تجاری به صورت ارادی و غیرارادی

نقل و انتقال برند به صورت ارادی و اختیاری که بدیهی است. فردی تصمیم به فروش برند آماده دارد و فردی دیگر آن برند را خریداری می‌کند و در مرحله بعد طرفین توافق می‌کنند که برند منتقل شود و اقدامات لازم را انجام می‌دهند. اما منظور از انتقال برند به صورت غیر ارادی یا قهری چیست؟

انتقال قهری یا اجباری برند زمانی رخ می دهد که مالک اصلی فوت شده باشد و نقل و انتقال اختیاری برند بر حسب تنظیم قرارداد و صلح نامه و با رضایت و اراده ی شخص نسبت به انتقال برند صورت می گیرد. در نظر داشته باشید که هرگونه انتقال مالکیت علامت ثبت شده باید در مرجع ثبت به ثبت برسد تا زمانی که انتقال انجام شده در دفتر مربوط ثبت نشده باشد، مرجع ثبت فقط شخصی را که علامت به نام او ثبت شده مالک خواهد شناخت.

سوالات متداول 

آیا می توان علامت تجاری ثبت شده ای را خرید و آن را به نام خود تغییر دهیم؟

بله؛ البته باید حتما زمینه فعالیت شما با فروشنده یکی باشد و در همان شاخه فعالیت نمایید. برای انتقال نیز باید مراحل مانند مراحل ثبت طی شود. البته با وجود تغییرات اندکی مثلا پروانه 10 ساله نیز جز مدارک مورد نیاز است.

مدت زمان مورد نیاز برای انتقال علامت تجاری چقدر است؟

از زمان ارسال نامه استعلام توسط دفترخانه به اداره مالکیت صنعتی بیت 45 تا 160 روز تا اتمام کار

آیا انتقال علامت تجاری مالیات سنگینی دارد؟

خیر؛ نقل و انتقال برند جزو خدماتی هستند که دارای مالیات سنگین نیستند.

امتیاز دهید!

بروزرسانی شده در تاریخ 1403/07/01 ساعت 06:11

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *