تمدید هیات مدیره و بازرسین هر شرکت میتواند با توجه به قوانین متفاوت باشد. تمدید هیات مدیره و بازرسین هر دو سال یک بار پس از ثبت شرکت انجام میشود و در آن هیچ محدودیتی برای انتخاب دوباره اعضای قبلی وجود ندارد.
برای دریافت خدمات تمدید هیات مدیره و بازرسین میتوانید از کمک مجموعه آواحساب بهره ببرید تا در سریعترین زمان ممکن تمدید هیات مدیره برای شما انجام شود.
مدارک مورد نیاز برای تمدید هیئت مدیره
مدارکی که برای تمدید هیات مدیره و بازرسین نیاز خواهید داشت به شرح زیر است.
- ارائه صورتجلسه تمدید اعضای هیئت مدیره و بازرسین با وجود مهر و امضای تمامی حاضرین در جلسه
- کپی برابر اصل مدارک شناسایی هیات مدیره و بازرسان
- ارائه مدارک تحصیلی مدیران و بازرسان
- فهرست نام تمامی سهامداران و مقدار سهام آنها
- روزنامه رسمی ثبت شرکت همراه با آگهی آخرین تغییرات آن به همراه اساسنامه شرکت
- گواهی عدم سابقه کیفری و پایان خدمت یا معافی (در صورت مذکر بودن) مدیران و بازرسین
در صورتی که نیاز به راهنمایی در رابطه با مدارک تمدید هیات مدیره دارید میتوانید با پشتیبانی آواحساب تماس بگیرید.
مراحل تمدید هیات مدیره و بازرسان
برای تمدید هیات مدیره و بازرسین، میبایست مراحلی را پشت سر بگذارید که به شرح زیر است.
- در ابتدای امر باید جلسهای عمومی در شرکت برگزار شود و صورتجلسهای با موضوع تمدید هیات مدیره نوشته شود و در نهایت هر آنچه به عنوان صورتجلسه نوشته شده است را تمامی اعضای هیات مدیره امضا کنند.
- وارد شدن به سامانه اداره ثبت و بارگذاری صورت جلسه در این سایت.
- اگر تایید اولیه توسط کارشناسان صورت پذیرفت باید رسید پذیرش خود را که از سامانه دریافت کردهاید به آدرس اداره ارسال و برای این کار از پاکتهای زرد رنگ بهره ببرید.
- در صورتی که در این مرحله نیز تایید شد و فرایند ثبت کامل شد باید برای در محل اداره حضور پیدا کنید و هزینهها را پرداخت کنید. در صورتی که مدارک مورد تایید قرار نگیرد زمانی برای اصلاح آنها به شما داده خواهد شد.
- در نهایت باید آگهی تمدید هیات مدیره و بازرسان در روزنامه کثیرالانتشار چاپ شود.
هزینه تمدید هیات مدیره و بازرسین
تمامی موضوعاتی که در رابطه با یک شرکت از ثبت برند تا شرکت گرفته شامل هزینههایی میشود که باید پرداخت شود.
از هزینههایی که برای تمدید هیات مدیره و بازرسین میتوان به آن اشاره داشت، هزینه پست مدارک، کارمزد مربوط به اداره ثبت و هزینه مربوط به چاپ آگهی در روزنامه رسمی است. در صورتی که اطلاعی از نحوه ثبت آگهی شرکت در روزنامه رسمی ندارید خوب است که اطلاعاتی در این زمینه نیز کسب کنید.
برای اطلاع دقیق از هزینه تمدید هیات مدیره و بازرسین با ما در تماس باشید.
نکات مهم در تمدید هیات مدیره
در روند تمدید هیات مدیره باید به نکاتی توجه داشته باشید تا با مشکلی در این زمینه مواجه نشوید. در ادامه به این موارد اشاره خواهیم کرد.
- در نظر داشته باشید که صورتجلسه تمدید هیات مدیره و بازرسین باید توسط تمامی اعضا هیات مدیره و سهامداران امضا شود و اسامی آنها باید به صورت کامل در صورتجلسه نوشته شود.
- برای تمدید اعضای هیات مدیره و بازرسین شرکت باید جلسه عمومی فوقالعاده تشکیل شود و صورت جلسه در آن تمدید و امضا شود.
- با توجه به قانون ماده 99 قانون تجارت فقط افرادی قادر به حضور در جلسه مجمع عمومی خواهند بود که ورقه سهم یا تصدیق موقت سهم متعلق به خود ورقه ورودی دریافت کرده باشند.
با رعایت این نکات احتمال بروز مشکل در این زمینه را کاهش خواهید داد اما بهترین گزینه کمک گرفتن از فردی با دانش ثبتی و خدمات حسابرسی است.
انتخاب بازرس چگونه صورت میپذیرد؟
انتخاب بازرسین در جلسه مجمع عمومی به صورت سالیانه صورت میگیرد. در این جلسات تمدید یا عزل میشوند. با توجه به قوانین مجمع عمومی عادی میتواند از اول فروردین تا آخر تیر و به صورت فوق العاده از ابتدای مرداد تا انتهای اسفند تشکیل شود.
مدت زمانی که بازرسان باید مسئولیت بر عهده داشته باشند یک سال مالی است. بازرسان شرکت چه اصل و چه علیالبدل میتوانند سهامدار شرکت باشند یا خارج از شرکت معرفی شوند. در صورتی که بازرسان از سهامداران شرکت باشند امکان عضویت در هیات مدیره و سمت مدیر عاملی برای آنها وجود نخواهد داشت. در نهایت حقالزحمه بازرسین شرکت در مجمع عمومی مشخص میشود. جهت دریافت اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما در تماس باشید.
تمدید نکردن هیات مدیره در زمان مشخص شده
تمدید هیات مدیره باید در زمان مشخصی صورت پذیرد. اگر تمدید به هر دلیلی در این زمان مقرر صورت نپذیرد و به تعویق افتد اعضای قبلی هیات مدیره و بازرسین مسئول خواهند بود. با توجه به این موضوع پایان یافتن زمان زمان مسئولیت باعث نمیشود که مسئولیت از هیات مدیره و سلب شود؛ از این رو بهتر است در زمان مقرر برای مشخص کردن هیات مدیره و بازرسین تصمیم گیری شود.
از مشکلاتی که به دلیل عدم تمدید هیات مدیره رخ خواهد داد میتوان به عدم توانایی شرکت و حضور در مزایده، مناقصه، عقد قرارداد، انجام امور بانکی بیمه و… اشاره داشت و در تمامی این موارد باید روزنامه رسمی ارائه شود.
شرایط انتخاب عضو هیات مدیره
طبق ماده 111 قانون اصلاح قانون تجارت افرادی که نمیتوانند سمت عضویت در هیئت مدیره را بپذیرند عبارتند از:
- محجورین و کسانی که حکم ورشکستگی آنها صادر شده است.
- کسانی که به علت ارتکاب جنایت با یکی از جنبههای ذیل به موجب حکم قطعی از حقوق اجتماعی کلاَ یا بعضاَ محروم شده باشند.
در مدت محرومیت :
- سرقت
- خیانت در امانت
- کلاهبرداری
- جرمهایی که به موجب قانون در حکم خیانت در امانت کلاهبرداری شناخته شده است
- اختلاس
- تدلیس
- تصرف غیر قانونی در اموال
مرجع انتخاب هیات مدیره
1- مجمع عمومی موسس
2- مجمع عمومی عادی
ماده 107 قانون اصلاحیه قانون تجارت علی رغم ظاهر کوتاه آن، مقررات متعدد و مهمی را در رابطه با هیئت مدیره وضع کرده است، که عبارتند از:
- لزوم انتخاب اعضای هیات مدیره از بین صاحبان سهام همان شرکت.
- قابلیت عزل اعضای هیئت مدیره (به عبارت دیگر، اساسنامه شرکتها و یا تصمیمات مجمع عمومی شرکتها نمیتواند اعضای هیات مدیره را غیر قابل عزل نماید)
- تعیین نصاب حداقل پنج نفر برای اعتبار هیئت مدیره شرکتهای سهامی عام (به عبارت دیگر ، قانون تجارت نصابی برای شرکتهای سهامی خاص تعیین نکرده است)
طبق قانون تجارت، اعضای هیات مدیره شرکتهای سهامی که بعضاَ در این قانون از آنها با عنوان (مدیران شرکت) نامبرده شده است، در آغاز فعالیت شرکت و پس از ثبت شرکت، توسط مجمع عمومی موسس و در مراحل بعدی توسط مجمع عمومی عادی انتخاب میشوند. دوره خدمت اعضای هیات مدیره در اساسنامه شرکت تعیین میشود لیکن طبق قانون این مدت نباید بیشتر از دو سال باشد. انتخاب مجدد اعضای هیات مدیره بعد از اتمام این دوره دو ساله بلامانع است.
به موجب ماده 211 اصلاحیه قانون تجارت
- به محض انتصاب مدیران تصفیه برای شرکت ، دوره خدمت اعضای هیئت مدیره خاتمه خواهد یافت
- در مورد نحوه تعیین مدیر عامل و رئیس هیئت مدیره از اداره کل حقوقی و تدوین قوانین قوه قضائیه استعلام گردیده است.
بروزرسانی شده در تاریخ 1403/07/01 ساعت 05:14
16 پاسخ
با سلام
اگر منطقه ای به تازگی تبدیل به منطقه آزاد تجاری شده باشد شرکت هایی که قبل از این اتفاق تاسیس شده اند با بعدش تفاوتی از نظر برخورداری از مزایای منطقه آزاد تجاری خواهد داشت یا نه؟
ممنون از راهنماییتون
باعرض سلام
مدت هیات مدیره ۳ ساله تمام شده والبته جلسه ای برای تمدید کرفته نشده , الان میتونیم تو مناقصه شرکت کنیم و همزمان کارهای تمدید رو انجام بدیم یا هیچ حرکتی نمیشه زد,شرکت تعاونی هست,چه راهی بنظرتون میرسه,مثلا اگه جلسه مجمع عمومی و هیات مدیره رو برگزار کنیم و قبل از مرحله درج در روزنامه تو مناقصه شرکت کنیم ,اعتباری برای این هیات مدیره وجود نداره ,ممنون میشم راهنمایی بفرمایید
سلام، بنده حدودا پنج ماهه پیش چند درصد سهام از صاحبین یک شرکت سهامی خاص خریداری کردم، و انتقال سهم در سازمان امور مالیاتی کشور ثبت شده ، پرسشم این هست که اصولاً لازمه رسمی شدن به عنوان سهامدار و شریک چیست؟ و آیا ثبت تغییرات در روزنامه رسمی کشور لزوما نیاز به تشکیل مجمع فوق العاده دارد؟ ممنون از شما
سلام اگر شما سهامدار شرکت هستید و در لیست صاحبان سهام قرارگرفتین حتما باید علاوه بر دارایی به اداره ثبت شرکت ها هم اطلاع دهیدو و لازمه این اطلاع صورتجلسه ای مبنی بر نقل و انتقال سهام و لیست سهامداران قبل و بعد از نقل و انتقال سهام است.
سلام با عرض خسته نباشی
قبلا در روزنامه رسمی و صورتجلسه مجمع عمومی عادی بطور فوق العاده سمت اعضای هئیت مدیره دو سال تمدید شده هم اکنون یکسال دیگر زمان دارد ولی سمت اعضای بازرسین یک سال مالی تعیین گردیده و زمان آن اتمام یافته است . خواهشمند است راهنمایی نمایید که چه اقداماتی میبایست انجام داد یا به عبارتی در سامانه ثبت شرکتها جهت تمدید سمت بازرسین چه صورتجلسه ای را تنظیم و ارایه دهیم
با تشکر
سلام .اگر هیئت مدیره هنوز تصدی دارن و نیازی به تغییرات و تمدید هیات مدیره ندارین. با صورتجلسه مجمع عادی میتونین بازرسین شرکت رو مجدد به مدت یک سال مالی انتخاب کنید