logo Avahesab

تمدید هیئت مدیره و تغییرات

آنچه در این مقاله می‌خوانید:
تغییرات و تمدید هیات مدیره

تمدید هیئت مدیره و تغییر اعضا آن از اهمیت بسیار بالایی برخور دار است.

زیرا هیئت مدیره پایه اجرایی و اصلی یک شرکت می باشد .

از این رو سود و زیان اعضا در گرو تصمیماتی است که توسط هیئت مدیره اتخاذ میگردد.

به همین جهت توجه به تمدید هیئت مدیره و تغییر اعضا امری بسیار مهم بوده

و ما در آوا حساب توس با کارشناسانی مجرب آماده خدمت رسانی در این زمینه به شما عزیزان خواهیم بود. 

تمدید هیئت مدیره

برای تمدید هیئت مدیره نیاز به دو صورتجلسه مجمع عمومی و هیئت مدیره میباشد .

که باید تکمیل و به اداره ثبت اسناد و املاک ارسال گردد.

شرایط انتخاب عضو هیات مدیره

طبق ماده 111 قانون اصلاح قانون تجارت افرادی که نمی توانند سمت عضویت در هیئت مدیره را بپذیرند عبارتند از :

1- محجورین و کسانی که حکم ورشکستگی آن ها صادر شده است.

2- کسانی که به علت ارتکاب جنایت با یکی از جنبه های ذیل به موجب حکم قطعی از حقوق اجتماعی کلاَ یا بعضاَ محروم شده باشند.

در مدت محرومیت :

” سرقت – خیانت در امانت – کلاهبرداری – جرم  هایی که به موجب قانون در حکم خیانت در امانت کلاهبرداری شناخته شده است – اختلاس- تدلیس- تصرف غیر قانونی در اموال ” 

مرجع انتخاب هیات مدیره

1- مجمع عمومی موسس

2- مجمع عمومی عادی

ماده 107 قانون اصلاحیه قانون تجارت علی رغم ظاهر کوتاه آن ، مقررات متعدد و مهمی را در رابطه با هیئت مدیره وضع کرده است، که عبارتند از :

الف – لزوم انتخاب اعضای هیات مدیره از بین صاحبان سهام همان شرکت.

ب- قابلیت عزل اعضای هیئت مدیره 

به عبارت دیگر، اساسنامه شرکت ها و یا تصمیمات مجمع عمومی شرکت ها نمی تواند اعضای هیات مدیره را غیرقابل عزل نماید.

ج- تعیین نصاب حداقل پنج نفر برای اعتبار هیئت مدیره شرکت های سهامی عام .

به عبارت دیگر ، قانون تجارت نصابی برای شرکت های سهامی خاص تعیین نکرده است.

طبق قانون تجارت ، اعضای هیات مدیره شرکت های سهامی که بعضاَ در این قانون از آن ها با عنوان ( مدیران شرکت ) نامبرده شده است ،

در آغاز فعالیت شرکت و پس از ثبت شرکت، توسط مجمع عمومی موسس و در مراحل بعدی توسط مجمع عمومی عادی انتخاب می شوند. همچنین اگر به خدمات فروش برند آماده نیاز دارید، پیشنهاد می‌کنیم با متخصصین مجرب آوا حساب تماس بگیرید.

دوره خدمت اعضای هیات مدیره در اساسنامه شرکت تعیین می شود.

لیکن طبق قانون این مدت نباید بیشتر از دو سال باشد.

انتخاب مجدد اعضای هیات مدیره بعد از اتمام این دوره دو ساله بلامانع است.

همچنین به موجب ماده 211 اصلاحیه قانون تجارت ،

” به محض انتصاب مدیران تصفیه برای شرکت ، دوره خدمت اعضای هیئت مدیره خاتمه خواهد یافت “.

در مورد نحوه تعیین مدیر عامل و رئیس هیئت مدیره از اداره کل حقوقی و تدوین قوانین قوه قضائیه استعلام گردیده است.

که سوال و پاسخ به شرح ذیل می باشد :

سوال – آیا ذکر این ماده در اساسنامه شرکت که تعیین مدیر عامل و رئیس هیئت مدیره از اختیارات مجمع عمومی خارج و در اختیار رئیس مجمع عمومی باشد منطبق با قانون تجارت است یا خیر؟

نظریه اداره کل حقوقی و تدوین قوانین قوه قضائیه

تعیین هیئت مدیره از صلاحیت های مجمع عمومی عادی است .

مطابق مادتین 119 و 124 قانون تجارت مصوب سال 1374 هیات مدیره در اولین جلسه خود از بین اعضاء هیات ، رئیس، نائب رئیس و مدیر عامل را باید انتخاب کند.

قسمت اخیر ماده 119 این قانون صراحت دارد که هر ترتیبی خلاف این ماده در اساسنامه مقرر شود کان لم یکن است.

در صورتی که سوالی در رابطه با تمدید هیئت مدیره و تغییرات اعضا  دارید خوشحال می شویم که مشاور شما باشیم. کافیست با مشاوران ما در  تماس باشید. 

شماره های تماس:   05137677755 – 09154422149

امتیاز دهید!

بروزرسانی شده در تاریخ 1402/12/05 ساعت 07:09

16 پاسخ

  1. mehdi azari

    با سلام
    اگر منطقه ای به تازگی تبدیل به منطقه آزاد تجاری شده باشد شرکت هایی که قبل از این اتفاق تاسیس شده اند با بعدش تفاوتی از نظر برخورداری از مزایای منطقه آزاد تجاری خواهد داشت یا نه؟
    ممنون از راهنماییتون

  2. رضا کوشک قاضی کوکبی

    باعرض سلام
    مدت هیات مدیره ۳ ساله تمام شده والبته جلسه ای برای تمدید کرفته نشده , الان میتونیم تو مناقصه شرکت کنیم و همزمان کارهای تمدید رو انجام بدیم یا هیچ حرکتی نمیشه زد,شرکت تعاونی هست,چه راهی بنظرتون میرسه,مثلا اگه جلسه مجمع عمومی و هیات مدیره رو برگزار کنیم و قبل از مرحله درج در روزنامه تو مناقصه شرکت کنیم ,اعتباری برای این هیات مدیره وجود نداره ,ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

  3. مجتبی سعیدی

    سلام، بنده حدودا پنج ماهه پیش چند درصد سهام از صاحبین یک شرکت سهامی خاص خریداری کردم، و انتقال سهم در سازمان امور مالیاتی کشور ثبت شده ، پرسشم این هست که اصولاً لازمه رسمی شدن به عنوان سهامدار و شریک چیست؟ و آیا ثبت تغییرات در روزنامه رسمی کشور لزوما نیاز به تشکیل مجمع فوق العاده دارد؟ ممنون از شما

    1. admin@avahesab.ir

      سلام اگر شما سهامدار شرکت هستید و در لیست صاحبان سهام قرارگرفتین حتما باید علاوه بر دارایی به اداره ثبت شرکت ها هم اطلاع دهیدو و لازمه این اطلاع صورتجلسه ای مبنی بر نقل و انتقال سهام و لیست سهامداران قبل و بعد از نقل و انتقال سهام است.

  4. علیرضا فلاحی

    سلام با عرض خسته نباشی
    قبلا در روزنامه رسمی و صورتجلسه مجمع عمومی عادی بطور فوق العاده سمت اعضای هئیت مدیره دو سال تمدید شده هم اکنون یکسال دیگر زمان دارد ولی سمت اعضای بازرسین یک سال مالی تعیین گردیده و زمان آن اتمام یافته است . خواهشمند است راهنمایی نمایید که چه اقداماتی میبایست انجام داد یا به عبارتی در سامانه ثبت شرکتها جهت تمدید سمت بازرسین چه صورتجلسه ای را تنظیم و ارایه دهیم
    با تشکر

    1. admin@avahesab.ir

      سلام .اگر هیئت مدیره هنوز تصدی دارن و نیازی به تغییرات و تمدید هیات مدیره ندارین. با صورتجلسه مجمع عادی میتونین بازرسین شرکت رو مجدد به مدت یک سال مالی انتخاب کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *