مالیات واردات و صادرات، نوعی مالیات بر ارزش افزوده است که بر کالاها و خدماتی که به خارج از کشور صادر میشوند، اعمال میگردد. این مالیات در بیشتر موارد با هدف تنظیم فعالیتهای تجاری و کنترل ارزش ارز در کشور وضع میشود. اگرچه در برخی کشورها برای تشویق صادرات و تقویت اقتصاد ملی، مالیات بر صادرات پس از رفع تعهدات ارزی مسترد میشود، اما اعمال آن میتواند تأثیراتی بر رقابتپذیری محصولات در بازارهای بینالمللی داشته باشد. هدف اصلی از وضع این مالیاتها، تنظیم جریان ارز و حمایت از تولیدات داخلی است.
مالیات واردات و صادرات در سال 1403 به عنوان یکی از دغدغههای تمامی تاجران میباشد، از این رو به دلیل سوالات شما عزیزان، در حوزه مالیات واردات و صادرات یا مباحث اخذ کارت بازرگانی، کارشناسان ما در آوا حساب به تهیه مقاله ای در این باره پرداخته اند.
مالیات واردات و صادرات چیست؟
مالیات واردات و صادرات نوعی از مالیات است که بر کالاها و خدماتی که به کشور وارد یا از آن صادر میشوند، اعمال میگردد. این مالیات به عنوان بخشی از مالیات بر ارزش افزوده محسوب میشود. در خصوص واردات، مالیات واردات به کالاها و خدماتی که به کشور وارد میشوند تعلق میگیرد و واردکنندگان ملزم به پرداخت آن هستند. این مالیات به منظور تنظیم بازار داخلی و حمایت از تولیدات ملی وضع میشود.
از سوی دیگر، مالیات صادرات بر کالاها و خدماتی که به خارج از کشور صادر میشوند اعمال میشود. هدف از وضع این مالیات، کنترل جریان ارز و تنظیم فعالیتهای اقتصادی است. با این حال، در بسیاری از کشورها برای تشویق صادرات، این مالیات پس از انجام تعهدات ارزی توسط صادرکننده، قابل استرداد است. به طور کلی، این مالیاتها از طریق گمرک و در زمان انجام عملیات واردات یا صادرات پرداخت میشوند.
چنانچه در انجام این امور نیاز به مشاوره مالیاتی دارید، آواحساب میتواند یک گزینه مناسب برای شما باشد.
کارت بازرگانی برای واردات و صادرات
اشخاص حقیقی یا حقوقی می توانند با داشتن کارت بازرگانی برای واردات و صادرات کالا به عنوان تاجر و تجارت اقدام نمایند. اشخاص حقیقی در ابتدا باید قبل از هر اقدام شرایط را چک کنند که آیا مشمول دریافت کارت بازرگانی میشوند یا خیر. سپس با تکمیل کردن مدارک خود برای دریافت آن اقدام نمایند.
تمامی تاجران بسته به اینکه در چه حوزه قصد فعالیت داشته باشند با معافیتها و یا پرداختهای مالیات متفاوتی روبه رو خواهند شد.
لازم به ذکر است قبل از وارد شدن به هر حوزه ای بهتر است با علم به قوانین مالیاتی اقدام نمایید، همچنین مشاوره با یک وکیل مالیاتی مناسب شما را از هرگونه ضرر و زیان مالی مصون میدارد.
از این رو کارشناسان ما در آوا حساب توس آماده هرگونه خدمت رسانی و پاسخ به شما عزیزان می باشند.
کاربردهای کارت بازرگانی در واردات و صادرات
کاربردهای اخذ کارت بازرگانی فوری در واردات و صادرات موارد زیادی را شامل میشود. از جمله مهمترین این عوامل شامل موارد زیر میشود:
– ثبت سفارش و ترخیص کالا
یکی از موارد الزامی جهت واردات کالا به کشور، ثبت سفارش کالا و پیش از آن دریافت مجوز ثبت سفارش کالا از سازمان توسعه تجارت، بعنوان یکی از زیرمجموعه های وزارت صنعت، معدن و تجارت است. اما پیش از آن لازم است که کارت بازرگانی دریافت کرده باشید.تا مجوز های لازم برای ثبت سفارش کالا را بتوانید دریافت کنید.
– واردات از مناطق آزاد
از جمله فواید دیگر اخذ کارت بازرگانی میتوان به امکان واردات کالا از مناطق آزاد کشور به داخل مرزهای کشور نام برد.
– مبادرت به حق العمل کاری در گمرک
حقالعمل » در لغت به معنی کارمزد و پولی است که بابت فروش کالایی از صاحب کالا دریافت میشود.
در اصطلاح نیز « حق العمل کار» کسی است که به دستور دیگری معاملاتی انجام میدهد و در مقابل آن، اجرت دریافت میکند. اما زمانی شما میتوانید این حق العمل را دریافت نمایید که کارت بازرگانی داشته باشید.
– صادرات و واردات کلیه کالاهای مجاز
کالای مجاز : کالایی است که صدور یا ورود آن با رعایت ضوابط، نیاز به کسب مجوز ندارد . اما برای واردات و صادرات آن نیاز به کارت بازرگانی میباشد.
– ثبت نام ها و علائم تجاری (غیرفارسی)
همچنین میتوانید علائم تجاری غیر فارسی را در صورت داشتن کارت بازرگانی نیز ثبت کنید.
مدارک مورد نیاز برای دریافت کارت بازرگانی برای اشخاص حقیقی
مدارک مورد نیاز برای دریافت کارت بازرگانی برای اشخاص حقیقی شامل موارد زیر میشود:
1-یک برگ اصل اظهارنامه ثبت نام در دفاتر بازرگانی که به گواهی اداره ثبت شرکت ها رسیده باشد.
2-اصل گواهی عدم سوء پیشینه که از زمان صدور آن 6 ماه بیشتر نگذشته باشد.
3-دو صفحه فرم کارت بازرگانی و عضویت چاپ شده
4-اصل مفاصاحساب مالیاتی موضوع 186 ماده ی قانون مالیات های مستقیم مبنی بر بلا مانع بودن صدور کارت بازرگانی
5-اصل کارت ملی جهت برابر با اصل نمودن و یک سری کپی کامل از پشت و روی آن
6-سه قطعه عکس شش در چهار،جدید،تمام رخ ،ساده
7-ارائه اصل و کپی مدرک تحصیلی معتبر(حداقل دیپلم)
8-اصل کارت پایان خدمت یا معافیت دائم برای آقایان جهت برابر با اصل شدن و یک سری کپی از پشت و روی آن.
9-داشتن حداقل سن 23 سال تمام.
10-اصل گواهی بانک مبنی بر تایید حساب جاری و حسن اعتبار بانکی به نام متقاضی فقط روی فرم الف قابل قبول است (با مهر امضای رئیس شعبه)ضمناَ حسابهای جاری شتاب مربوط به شهرستان ها در صورتیکه روی فرم (الف) تایید شده باشد قابل قبول است.
11-ارائه یکی از مدارک ذیل:
الف-اصل و کپی سند مالکیت شش دانگ به نام متقاضی ،به آدرس دفتر کار(آدرس اظهارنامه)
ب-اصل و کپی اجاره نامه محضری معتبر به نام متقاضی، برای محل کار و به آدرس دفتر کار(آدرس اظهارنامه)
ج-اصل و کپی سند مالکیت به نام غیر و اصل و کپی اجاره نامه عادی به نام متقاضی، برای محل کار و به آدرس دفتر کار(آدرس اظهارنامه) با امضای دوشاهد ذیل آن
12-ارائه ی اصل و کپی مدرک تولیدی معتبر از یکی از وازارتخانه های تولیدی برای واحدهای تولیدی الزامیست.
13-ارائه کد اقتصادی جدید (اصل و کپی) و یا ارائه تاییدیه ی پیش ثبت نام در سایت Tax.gov.irو تعهد مبنی بر ارائه کد اقتصادی جدید پس از صدور
شرایط لازم و مدارک برای دریافت کارت بازرگانی برای اشخاص حقوقی
شرایط لازم و مدارک برای دریافت کارت بازرگانی برای اشخاص حقوقی شامل موارد زیر میباشد:
-اصل اظهارنامه ی ثبت نام در دفاتر بازرگانی و اصل گواهی پلمپ دفاتر از اداره ثبت شرکت ها
-اصل گواهی عدم سوءپیشینه که از زمان صدور آن 6 ماه نگذشته باشد.
-اصل مفاصاحساب مالیاتی موضوع ماده ی 186 قانون مالیات های مستقیم؛ مبنی بر بلامانع بودن صدور کارت بازرگانی
-کد اقتصادی
-گواهی گمرک اعمال ماده ی 7 عدم مبادرت به قاچاق
-خرید تمبر به مبلغ 100.000 ریال بحساب دارائی واحد قبض که فرم توسط اتاق ارائه می شود.
-ارائه کپی و اصل تقاضانامه ی ثبت شرکت های داخلی و شرکت های رسمی که ممهور به مهر اداره ی ثبت شرکت ها باشد
-ارائه کپی و اصل اظهارنامه ی ثبت شرکت های سهامی خاص یا عام که ممهور به مهر اداره ی ثبت شرکت ها باشد.
-کپی و اصل اساسنامه ی شرکت
-کپی و اصل روزنامه ی رسمی در مورد تاسیس و کلیه ی تغییرات شرکت که در موضوع شرکت صادرات و واردات قید شده باشد.
-اصل و فتوکپی کارت پایان خدمت
-اصل و فتوکپی کارت ملی
-شناسه ملی شرکت(شش قطعه عکس 4 در 6 و فتوکپی از تمام صفحات شناسنامه)
-اصل و فتوکپی ومدرک تحصیلی
-اصل و فتوکپی سند مالکیت شش دانگ (در صورت اجاره بودن محل،اجاره نامه ی کد دار می بایست بنام شرکت و در سربرگ شورای اصناف و پرینت کد رهگیری و منطبق با بند 1-1-4 دستورالعمل صدور و تمدید کارت بازرگانی متناسب با رشته ی فعالیت و کسب و کار تجاری باشد)
-تایید فرم (الف )مربوط به حساب جاری متقاضی
-تایید فرم (د) مربوط به تایید امضاء متقاضی توسط دفترخانه
-اصل وکالتنامه ی رسمی در صورت داشتن وکیل
میزان و نحوه محاسبه مالیات صادرات و واردات
بر اساس قوانین وضع شده جدید در کشور و بر اساس ماده 141 مالیات مستقیم 100 درصد از صادرات خدمات دارای معافیت کامل هستند و طبق ماده 25 احکام دائمی کشور در بند الف غیر از خدمات، مابقی کالاها و صادرات آنها دارای معافیت کامل هستند.
یعنی با این دو ماده بطور کلی صادرات در حال حاضر در کشور دارای معافیت 100 درصد و کامل می باشد.
همچنین بر اساس ماده 15 در قانون مالیات مستقیم ماخذ محاسبه مالیات واردات کالا، عبارت است از:
ارزش گمرکی کالا (قیمت خرید، هزینه حمل ونقل و حق بیمه)
به علاوه حقوق ورودی (حقوق گمرکی وسود بازرگانی) مندرج در اوراق گمرکی.
تبصره- ماخذ محاسبه مالیات واردات خدمت، عبارت است از معادل ارزش ریالی مربوط به مابه ازاء واردات خدمت مزبور.
نحوه پرداخت مالیات و صادرات
پرداخت مالیات صادرات و واردات در ایران دارای فرآیندی مشخص است که بر اساس قوانین مالیاتی کشور، به ویژه قانون مالیات بر ارزش افزوده انجام میشود. در ادامه به تفصیل نحوه پرداخت مالیات صادرات و واردات توضیح داده میشود:
مالیات بر صادرات
معافیت مالیاتی: طبق قانون، صادرات کالاها و خدمات از مالیات بر ارزش افزوده معاف است. به این معنا که وقتی کالایی از ایران صادر میشود، مالیات بر ارزش افزودهای بر آن اعمال نمیشود.
استرداد مالیات: اگر یک شرکت یا صادرکننده در فرآیند تولید یا تأمین کالای صادراتی خود، مالیات بر ارزش افزوده پرداخت کرده باشد، میتواند این مالیات را از سازمان امور مالیاتی کشور درخواست و دریافت کند. این فرآیند به عنوان “استرداد مالیات” شناخته میشود.
فرآیند درخواست استرداد: برای استرداد مالیات پرداختی، صادرکننده باید مدارک مربوطه، از جمله فاکتورها و اسناد صادراتی را به سازمان امور مالیاتی ارائه دهد. پس از بررسی و تأیید، مبلغ مالیات به صادرکننده بازگردانده میشود.
مالیات بر واردات
محاسبه مالیات: برای واردات کالاها به ایران، گمرک کشور مسئول محاسبه مالیات بر ارزش افزوده است. این مالیات بر اساس ارزش کالاهای وارداتی، به علاوه حق ورودی گمرک و سود بازرگانی محاسبه میشود.
پرداخت مالیات: مالیات واردات به صورت خودکار توسط گمرک در زمان ترخیص کالا اخذ میشود. واردکنندهها باید این مالیات را به همراه سایر هزینههای گمرکی پرداخت کنند.
واریز به حساب سازمان امور مالیاتی: مبلغ مالیات بر ارزش افزوده که توسط گمرک اخذ میشود، به حساب سازمان امور مالیاتی کشور واریز میگردد. در نتیجه، واردکنندگان نیازی به مراجعه حضوری به ادارات مالیاتی برای پرداخت این مالیات ندارند.
این رویهها به طور کلی به منظور تسهیل در تجارت و کاهش بار اداری برای صادرکنندگان و واردکنندگان طراحی شدهاند.
شرایط معافیت مالیاتی صادرکنندگان
شرایط معافیت مالیاتی صادرکنندگان بر اساس مصوبه شماره 2052227 سازمان توسعه تجارت ایران به شرح زیر است:
ثبت درخواست: صادرکنندگان باید ظرف دو ماه از تاریخ ابلاغ مصوبه (پانزدهم بهمن ماه سال جاری) درخواست خود را برای بررسی شرایط معافیت مالیاتی به دبیرخانه سازمان توسعه تجارت ایران ارسال کنند.
عدم مغایرت در تاریخ مستندات: مستنداتی که صادرکنندگان برای معافیت ارائه میدهند، نباید دارای مغایرت زمانی با تاریخهای اولیه تعیینشده باشد. این مستندات باید مطابق با قوانین و زمانبندیهای اعلامشده باشند.
رفع تعهد از ارزش افزوده ورود موقت: صادرکنندگان باید تعهدات مربوط به ارزش افزوده کالاهایی که به صورت موقت وارد شدهاند را در مهلتهای قانونی تعیینشده برای سالهای مربوطه انجام دهند.
اعلام سازمان توسعه تجارت ایران به سازمان امور مالیاتی: پس از بررسی و تایید شرایط صادرکننده توسط سازمان توسعه تجارت ایران، این سازمان به سازمان امور مالیاتی اعلام میکند که صادرکننده شرایط معافیت مالیاتی را دارا است.
مختومه نبودن پرونده مالیاتی: پرونده مالیاتی صادرکننده نباید بسته شده باشد؛ یعنی پرونده مالیاتی باید همچنان باز و فعال باشد تا امکان بهرهمندی از معافیت مالیاتی وجود داشته باشد.
جهت کسب اطلاعات بیشتر و رزرو قرار ملاقات با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید.
09154422149 05136024422
بروزرسانی شده در تاریخ 1403/06/01 ساعت 09:12