وقتی قصد ثبت یک شرکت، لیبل، تجارت، کالا، برند و خدمات را دارید لازم است که در مورد لیست طبقهبندی علائم تجاری بدانید که در روند ثبت برند، شرکت و یا کسبوکار شما در یکی از دستهبندیهای کالاها یا خدمات ثبت میشود. قوانین و شرایط ثبت انواع موسسه غیرتجاری و یا تجاری نیز از جمله مهمترین مواردی است که میتواند این رویه و جریان را تحتتأثیر قرار دهد، ضمن آن اگر درگیر خرید و فروش برند آماده هستید، باید بدانید که کسبوکار شما در چه دستهای قرار دارد.
ثبت برند یکی از مراحل حیاتی در فرآیند تجاری است که به شرکتها و کسبوکارها امکان میدهد علامتهای تجاری خود را در اختیار داشته باشند و از حقوق قانونی مربوط به آنها بهرهمند شوند. ثبت برند در واقع به معنای ایجاد حقوق انحصاری بر روی نام، علامت، لوگو، یا سمبلی است که به شرکت یا محصول مربوط میشود. این فرآیند در بسیاری از کشورها تحت نظارت دولتی یا سازمانهای خاصی انجام میشود، و امکان استفاده از برند تنها با گذراندن فرآیند ثبت ممکن میشود.
بررسی لیست طبقهبندی علائم تجاری نیز بخشی از فرآیند ثبت برند است که در آن علامت تجاری مورد بررسی قرار میگیرد و در دستهبندیهای مختلف قرار میگیرد. این دستهبندیها بر اساس صنایع مختلف، کالاها یا خدمات ارائه شده توسط شرکتها صورت میگیرد. بهعنوانمثال، یک شرکت تولیدکننده لوازمخانگی ممکن است بخواهد برند خود را در زمینههای مختلف مانند الکترونیک، آشپزخانه، یا تجهیزات ورزشی ثبت کند.

کاملترین لیست طبقهبندی علائم تجاری و کالا
لیست طبقهبندی علائم تجاری و کالا فرایندی است که در آن علائم تجاری و کالاها بر اساس ویژگیها، کاربردها، مشخصهها و سایر عوامل مشخص، به گروهها یا دستهبندهای مختلف تقسیم میشوند. این فرایند به کمک استانداردها، قوانین، و معیارهای مربوطه صورت میگیرد تا به دستهبندهای مناسب برای تشخیص و شناخت محصولات و خدمات برسیم. تبیین و تشخیص دقیق دستهبندهای علائم تجاری و کالاها اهمیت زیادی در ارتباط با مدیریت برند، بازاریابی، حقوق مالکیت معنوی و حقوق تجاری دارد.
این فرایند نقش مهمی در حفظ حقوق مالکیت فکری و ایجاد شناخت و اعتبار برندها و محصولات دارد که در نهایت به رشد و توسعه صنایع و بازارها کمک میکند.
لیست طبقهبندی علائم تجاری به نظر مربوط به طبقهبندی بینالمللی کالاها و خدمات برای ثبت علائم تجاری موسوم به سازمان ثبت است که بهصورت ذیل دستهبندی میشود. فراموش نکنید که این طیف ممکن است بسته به ماهیت کالاها بهصورت سالانه دستخوش تغییر شوند. لیست طبقات برند به صورت زیر است:
- بخش کالاها:
طبقه 1: شامل مواد شیمیایی مورد استفاده در صنایع، علم و عکاسی، همچنین در کشاورزی، باغبانی و جنگلداری.
طبقه 2: رنگها، لاکها، رزینها و مواد برای جلوگیری از زنگزدگی و تباهی چوب.
طبقه 3: شامل مواد شوینده، مواد آرایشی، صابونها، عطرها و اسانسها.
طبقه 4: شامل روغنها و چربیهای صنعتی، روانکنندهها، ترکیبات جلوگیری از چسبندگی مواد به هم، و سوختها.
طبقه 5: محصولات دارویی، محصولات بهداشتی برای مقاصد پزشکی، مواد غذایی برای نوزادان، پلاسترها، مواد برای تنظیم کردن و حفظ سلامت.
طبقه 6: فلزات و آلیاژهای فلزی، ساختمانهای فلزی، مواد فلزی برای راهآهن.
طبقه 7: شامل ماشینآلات و ابزار دقیق، به جز ابزار دستی و موتورهای خودرو.
طبقه 8: شامل ابزار دستی و سرد (غیر موتوری)، ساطورها، چاقوها.
طبقه 9: شامل تجهیزات الکترونیکی و علمی، نرمافزارها، دوربینها، تجهیزات ناوبری.
طبقه 10: تجهیزات پزشکی و جراحی، اعضای مصنوعی، دندانهای مصنوعی، و ابزار ارتوپدی.
طبقه 11: شامل تجهیزات روشنایی، گرمایش، تهویه مطبوع و تامین آب.
طبقه 12: شامل وسایل نقلیه، اتومبیلها، دوچرخهها، قایقها و هواپیماها.
طبقه 13: شامل اسلحه و مهمات، مواد منفجره؛ موشکها.
طبقه 14: شامل فلزات گرانبها و سنگهای قیمتی، جواهرات، ساعت و ابزار زمانسنجی.
طبقه 15: شامل آلات موسیقی.
طبقه 16: کاغذ، مقوا، محصولات دفتری، چاپی و عکس.
طبقه 17: مواد لاستیکی، گوتاپرکا، گوم، آزبست، میکا و محصولات ساخته شده از این مواد.
طبقه 18: طیف چرم و مصنوعات چرمی، چمدانها، کیفها و انواع پوشهها.
طبقه 19: شامل مصالح ساختمانی غیر فلزی، لولههای غیر فلزی برای ساختمان، آسفالت، قیر و سیمان.
طبقه 20: مبلمان، آینهها، قابها و محصولات نجاری غیر از کابینتها.
طبقه 21: شامل ظروف خانگی و آشپزخانه، شانهها و اسفنجها، برسها (به جز قلمموها)، شیشههای غیر قیمتی.
طبقه 22: شامل طنابها، شبکهها، چادرها، بادبانها، کیسههای بزرگ برای حمل بار، مواد پرکننده از الیاف.
طبقه 23: شامل نخ و کاموا برای استفاده در بافندگی.
طبقه 24: طیف پارچهها و محصولات جانبی آنها مثل قالی و فرش.
طبقه 25: انواع پوشاک، کفشها و کلاهها.
طبقه 26: شامل دانتل و توری، کمربندها و تزئینات پارچهای.
طبقه 27: شامل فرش، گلیم، مت، و پوشش کف غیر قابل حمل.
طبقه 28: شامل اسباببازیها، وسایل و تجهیزات ورزشی، تزئینات کریسمس.
طبقه 29: گستره گوشت، ماهی، طیور و بازی؛ شیر و محصولات شیری؛ روغنها و چربیهای خوراکی.
طبقه 30: قهوه، چای، کاکائو و جایگزین قهوه؛ برنج، نودل و محصولات آردی؛ شکلات و شیرینیجات.
طبقه 31: شامل محصولات کشاورزی، باغبانی و جنگلداری و دانهها؛ حیوانات زنده؛ میوهها و سبزیجات تازه.
طبقه 32: شامل آبجو و نوشیدنیهای غیر الکلی؛ آبمیوهها و شربتها؛ ترکیبات برای ساخت نوشیدنیها.
طبقه 33: شامل نوشیدنیهای الکلی (به جز آبجو).
طبقه 34: شامل دخانیات، اقلام کشیدنی و کبریتها.
- بخش خدمات:
طبقه 35: شامل خدمات تبلیغاتی، کمک در اداره تجارت، اداره تجاری و کارهای دفتری.
طبقه 36: شامل خدمات بیمه؛ مالی؛ امور مالیاتی و گمرکی؛ خدمات املاک.
طبقه 37: خدمات ساختمانی، تعمیر و نصب.
طبقه 38: شامل خدمات مخابراتی.
طبقه 39: شامل خدمات حمل و نقل؛ بستهبندی و ذخیرهسازی کالاها؛ ترتیب دادن سفر ها.
طبقه 40: شامل خدمات پردازش مواد و تبدیل مواد غذایی و نوشیدنی.
طبقه 41: شامل خدمات آموزشی؛ تربیتی؛ سرگرمی؛ فعالیتهای ورزشی و فرهنگی.
طبقه 42: شامل خدمات علمی و فناورانه و تحقیق و طراحی در این زمینهها؛ خدمات تحلیل و تحقیق صنعتی؛ طراحی و توسعه نرمافزار و سختافزار کامپیوتری.
طبقه 43: شامل خدمات ارائه غذا و نوشیدنی؛ خدمات موقتی اسکان.
طبقه 44: خدمات پزشکی، دندانپزشکی و خدمات بهداشت و زیبایی برای انسان؛ خدمات کشاورزی، باغبانی و جنگلداری.
طبقه 45: شامل خدمات حقوقی؛ خدمات امنیتی برای حفاظت از اموال و افراد؛ خدمات اجتماعی مثل خدمات مرتبط با ازدواج.

چرا بررسی و شناخت طبقهبندی برند مهم است؟
توجه به لیست طبقهبندی علائم تجاری برند از اهمیت بسیار ویژه و کلیدی برخوردار است؛ زیرا این فرایند به شناخت و ارتباط با مشتریان کمک میکند. با طبقهبندی علامت تجاری به صورت درست، افراد قادرند برندها و محصولات را بر اساس ویژگیها و مشخصههای مشترک آنها تفکیک کنند. این امر باعث ایجاد شناخت و آگاهی بیشتر در میان مصرفکنندگان میشود و ارتباط قویتری بین برند و مشتری ایجاد میکند. همچنین، طبقهبندی دقیق برند به شرکتها کمک میکند تا بازاریابی هدفمندتری داشته باشند و استراتژیهای موثرتری را برای رشد و توسعه برند خود انتخاب کنند.
از دیدگاه حقوقی نیز، طبقهبندی علامت تجاری اهمیت زیادی دارد، زیرا این فرایند میتواند به حفظ حقوق مالکیت فکری کمک کند و از نقض حقوق تجاری و تخلفات مربوطه جلوگیری نماید. بهطورکلی، توجه به طبقهبندی برند بهعنوان یک ابزار اساسی در مدیریت برند و ارتباط با مشتریان، حفظ حقوق مالکیت فکری و تصمیمگیریهای استراتژیک برای شرکتها بسیار حیاتی است.