اخذ کد کارگاهی بیمه تامین اجتماعی برای تمامی مراکزی که فعالیت تجاری دارند و چندین کارمند و کارگر دارند اجباری است. در واقع اولین اقدامی که هر کارفرمایی باید انجام دهد تشکیل پرونده و در سازمان تامین اجتماعی است. آواحساب به عنوان مجموعهای معتبر و با سابقه به صورت کامل میتواند خدمات مورد نیاز شما را در سریعترین زمان ممکن ارائه دهد.
کد کارگاهی تامین اجتماعی چیست؟
کد کارگاهی تامین اجتماعی یه شماره 10 رقمی است که هر کارفرمایی با ثبت شرکت خود باید از تامین اجتماعی دریافت کند . پروندهای در سازمان تامین اجتماعی ایجاد کند. ساختار کدی کارگاهی در ادامه آورده شده است.
سه رقم اول از چپ: شعبه بیمه کننده
ارقام چهار تا هفت: بیانگر نوع شغل و فعالیت است
چهار رقم آخر: بیانگر شماره پرونده
شما میتوانید برای تکمیل پرونده بیمه از خدمات تامین اجتماعی آواحساب بهره ببرید تا در سریعترین زمان ممکن روند تشکیل پرونده بیمه برای شرکت شما انجام شود.
مدارک مورد نیاز برای اخذ کد کارگاهی
مودیان و متقاضیان محترم پس از ثبت کارگاه در اداره ثبت شرکتها، نماینده شرکت باید به منظور بیمه کردن کارکنان خود به نزدیکترین شعبه سازمان تامین اجتماعی مراجعه نماید و مدارک زیر را جهت تشکیل پرونده و اخذ کد کارگاهی به شعبه تحویل دهد.
کارفرمایان کارگاههای حقوقی:
- نامه اعلام تاسیس شرکت
- روزنامه رسمی کشور که آگهی تاسیس شرکت در آن اعلام شده است
- پروانه تاسیس شرکت
- تصویر قبض تلفن
- نامه درخواست اخذ کد کارگاهی در سربرگ شرکت
- شناسه و کد ملی اشخاص حقوقی
- اساسنامه شرکت
- تصویر سند مالکیت یا اجاره محل شرکت
- سایر مدارک مرتبط با شروع فعالیت و تاسیس شرکت بر حسب مورد (مانند اظهارنامه ثبت موافقت اصولی)
- شعبه تامین اجتماعی پس از دریافت مدارک و انجام مراحل اداری ضمن تشکیل پرونده و اختصاص شماره کارگاه مراتب را به صورت کتبی به شرکت اعلام خواهد نمود.
کارفرمایان کارگاههای حقیقی:
کارفرمایان کارگاههای مشمول قانون باید ظرف مدت ۱۵ روز از تاریخ تاسیس به منظور بیمه کردن کارکنان خود به نزدیکترین شعبه تامین اجتماعی واقع در محدوده عملکرد کارگاه مراجعه کنند و مدارکی را که نشانگر کارفرما بودن آنها است، به شعبه تحویل داده و کد کارگاه دریافت نمایند.
مدارکی که می تواند ملاک کارفرمایی شخص باشد:
- جواز کسب صنفی معتبر(دائم یا موقت) یا هرگونه اجازه کار از مراجع ذیصلاح
- پروانه تاسیس و بهره برداری
- اسناد مالکیت با اسناد اجاره و یا صلح نامه کارگاه (اعم از رسمی یا عادی)
- تایید اتحادیه یا مجمع امور صنفی مربوطه مبنی بر کارفرمایی و بهره برداری کارگاه
- شعبه تامین اجتماعی، پس از شناسایی کارگاه و تعداد کارگران شاغل در آن، پرونده کارگاه را تشکیل داده و شماره کارگاه را به آن اختصاص خواهد داد.
کارفرما میبایستی هر ماه لیست کارگران یا کارمندان مشمول قانون تامین اجتماعی را به سازمان ارسال نماید (حداکثر تا آخرین روز ماه بعد).
به هنگام تحویل اولین لیست، باید اصل و تصویر شناسنامه تمام کارکنان کارگاه به واحد نامنویسی شعبه ارائه شود و ضمن دریافت شماره بیمه، این شماره در لیستهای ماهانه در مقابل نام افراد درج گردد تا بیمه شدگان بتوانند از خدمات بیمه استفاده نمایند.
پیمانکاران:
در مواردی که یک کارفرما انجام کار را به صورت مقاطعه به اشخاص حقیقی یا حقوقی واگذار میکند، رعایت موارد زیر در راستای اجرای ماده ۳۸ قانون تامین اجتماعی ضروری است:
- کارفرما (واگذارنده کار) در متن قرارداد پیمانکار (مقاطعه کار) را متعهد مینماید که کارکنان خود و همچنین کارکنان پیمانکار فرعی را نزد سازمان تامین اجتماعی بیمه نماید و کل حق بیمه را بپردازد.
- کارفرما (واگذارنده کار) در مورد قراردادهای غیرعمرانی، باید ۵% مبلغ ناخالص کارکرد را از هر صورت وضعیت مقاطعه کار، کسر کند و نزد خود نگه دارد.
- پس از انعقاد قرارداد یک نسخه از آن باید به وسیله کارفرما (یاپیمانکار) به نزدیکترین شعبه سازمان تامین اجتماعی (واقع در محل اجرای پروژه) تحویل گردد.
- شعبه تامین اجتماعی پس از دریافت قرارداد برای کارگاه تشکیل پرونده داده و شماره کارگاه و ردیف پیمان را اختصاص میدهد.
- سرانجام پیمانکار صورت دستمزد و مزایای کارکنان شاغل در طرح را در دوره زمانی تعیین شده تنظیم نموده و مابه التفاوت حق بیمه طبق مصوبه مورخ ۲۴/۱/۷۰شورای عالی تامین اجتماعی مربوطه را پرداخت و سپس مفاصا حساب دریافت خواهد نمود.
در صورتی که کارفرما از برگه تاسیس بهرهمند نیست باید مدارک زیر را ارائه دهد.
- اصل اجارهنامه
- اصل سند مالکیت
- حکم قضایی در خصوص مالکیت یا اجاره کارگاه
- اصل شراکتنامه عادی یا محضری
- وکالتنامه بلاعزل
- گزارش بازرسی
- تاییدیه اتحادیه
- قبوض آب، برق و تلفن
نحوه اخذ کد کارگاهی
برای دریافت کد کارگاهی کارفرما باید پس از تکمیل مدارک به نزدیکترین شعبه مراجعه کند و مراحلی که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد را سپری کند.
- مراجعه حضوری به نزدیکترین شعبه تامین اجتماعی (در نظر داشته باشید که بسیاری از مراحل به صورت اینترنتی قابل انجام است و نیازی به مراجعه حضوری نخواهد بود)
- ارائه مدارک براساس شرایط کارفرما
- تکمیل فرمها و پرسشنامه برای نام نویسی
- انجام آزمایشهای مربوطه
در نهایت سازمان تامین اجتماعی بعد از طی شدن مراحل آورده شده کدا کارگاهی را ارائه میدهد. پس از تکمیل مراحل زیر کارفرما میتواند لیست بیمه را براساس شمارههای 8 رقمی که به هر یک از کارگران یا کارمندان داده میشود رد کند.
در نظر داشته باشید که بیمه شدن افراد برای پرداخت مالیات حقوق نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است و باید در سریعترین زمان ممکن برای اخذ کد کارگاهی اقدام کنید.
جهت کسب اطلاعات بیشتر
و ارتباط با مشاوران آواحساب توس در زمینه اخذ کد کارگاهی
با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید.
09154422149 051-37677755
بروزرسانی شده در تاریخ 1403/06/27 ساعت 09:20