ثبت شرکت تضامنی

آنچه در این مقاله می‌خوانید:
ثبت شرکت تضامنی
قانون تجارت جمهوری اسلامی ایران هفت نوع شرکت تجاری را تعریف کرده است مانند ثبت شرکت تضامنی، سهامی (عام و خاص)، شرکت مسئولیت محدود، تعاونی تولید و مصرف، شرکت نسبی، مختلط سهامی، مختلط غیر سهامی و تضامنی. انتخاب نوع شرکت به زمینه فعالیت شما و برنامه‌های کاری آینده‌تان بستگی دارد. در صورتی که تمایل  به ثبت شرکت تضامنی دارید ما در آواحساب آماده ارائه خدمات ثبت شرکت به صورت حرفه‌ای، در کوتاه‌ترین زمان ممکن هستیم. برای دریافت مشاوره در زمینه ثبت شرکت تضامنی و مطرح کردن سوالات خود با ما تماس بگیرید. ثبت شرکت تضامنی

ثبت شرکت تضامنی، پیشنهادی مطمئن از آوا حساب

شرکت‌های تضامنی به شرکت‌هایی گفته می‌شود که دو یا چند نفر از اعضای آن بخواهند فعالیت‌های تجاری خود را تحت نام یک شرکت پیش ببرند، ساده‌ترین شکل شراکت قانونی ثبت شرکت تضامنی خواهد بود. امروزه در بیشتر کشورها و نظام‌های حقوقی این نوع از شرکت‌ها تعریف شده‌اند و بسیار مورد توجه کارآفرینان قرار دارند؛ البته به دلیل مسئولیت سنگینی که در پرداخت قرض‌ها متوجه تمام شرکا است، شرکت‌های تضامنی معمولاً با سرمایه‌های کم و در میان دوستان یا اعضای خانواده تشکیل می‌شوند. در واقع، اعتماد داشتن افراد به یکدیگر از پیش‌شرط‌های مهم تاسیس شرکت تضامنی است. در ادامه به بررسی دقیق امکانات، امتیازات و ویژگی‌های شرکت‌های تضامنی در ایران می‌پردازیم. 

ورود به دنیای کسب و کار با ثبت شرکت تضامنی

طبق ماده ۱۱۶ قانون تجارت ایران، شرکت تضامنی شرکتی است که تحت نامی مخصوص بین دو یا چند نفر با مسئولیت تضامنی برای امور تجارتی تشکیل شود. اگر دارایی‌های شرکت برای پرداخت تمام قرض‌ها کافی نباشد، هر یک از شرکا مسئول پرداخت تمام قرض‌های شرکت هستند. هر قراری که بر خلاف این، مابین شرکا ترتیب داده شود در برابر اشخاص ثالث کان‌لم‌یکن خواهد بود، یعنی گویی چنین قراری گذاشته نشده است؛ همچنین طبق ماده ۱۱۷، در نام شرکت باید عبارت شرکت تضامنی و دست‌کم اسم یکی از شرکا ذکر شود. در صورتی که نام شرکت دربردارندۀ اسامی تمام شرکا نباشد، باید بعد از اسم شریک یا شریکانی که نامشان آمده، عبارت‌هایی از قبیل «و شرکا» یا «و برادران» قید شود. ثبت شرکت تضامنی در شرایطی که افراد قصد دارند کسب‌وکاری خانوادگی را گسترش دهند بسیار رایج است.

صفر تا صد ثبت شرکت تضامنی را به آوا حساب بسپارید

آوا حساب یک مجموعه بزرگ در حوزه خدمات مالی و ثبتی است که خدمات ثبت و انحلال مانند ثبت شرکت تعاونی را بر عهده دارد. خدمات مجموعه آوا حساب در زمینه امور ثبتی و خدمات مالی به قدری گسترده و قابل اعتماد است که به راحتی می‌توانید امور ثبت برند، ثبت شرکت تضامنی و… را به ما بسپارید و در کم‌ترین زمان به نتیجه دلخواه دست یابید. هدف ما در آوا حساب جلب رضایت شما عزیزان است که تنها با ارائه خدمات با کیفیت و موثر امکان پذیر است و ما به خوبی از این مهم آگاهیم از همین رو تمام تلاش خود را در این زمینه به کار می‌گیریم. در صورتی که برای دریافت هر یک از امور نام‌برده شده تمایل به دریافت خدمات از مجموعه آواحساب دارید می‌توانید از طریق شماره زیر با ما در ارتباط باشید.

ویژگی‌های شرکت‌های تضامنیویژگی‌های شرکت‌های تضامنی

مهم‌ترین ویژگی شرکت تضامنی این است که امنیت بیشتری برای مشتریان ایجاد می‌کند. زیرا همۀ شرکا متعهد هستند که بدهی‌های احتمالی شرکت را به طور کامل پرداخت کنند. بنابراین اشخاص می‌دانند که می‌توانند تک تک به سراغ شرکا بروند و بدون نگرانی با آن‌ها معامله کنند و سرمایه خود را بازگردانند؛ همچنین از آنجایی که هر شریک، ضامنِ تمامی تعهدات شرکت است، اشخاص می‌توانند برای دریافت طلب خود به هر کدام از آن‌ها مراجعه کنند، به همین دلیل نیز توصیه می‌شود هنگام تاسیس و ثبت شرکت تضامنی در انتخاب شرکای خود دقت کافی را داشته باشید. این افراد باید قابل اعتماد و بسیار مسئولیت‌پذیر باشند تا نه تنها مشکلی برای شرکت ایجاد نکنند، بلکه بتوانند در شرایط پیچیده پشتیبان دیگر اعضا باشند. گفتنی است که نظارت بر عملکرد شرکت و گردش امور نیز بر عهدۀ خود شرکا است.

ثبت شرکت تضامنی در ایران

دلیل اصلی انتخاب شرکت تضامنی در ایران جلب اعتماد مشتریان است. وقتی چنین شرکتی تشکیل می‌شود، مشتریان می‌دانند که دیگر صرفاً با شخصیتی حقیقی معامله نمی‌کنند. در واقع، مسئولیت دیگر شرکا در پرداخت بدهی‌ها موجب اطمینان افراد می‌شود. بهترین مثال این موضوع صرافی‌ها هستند که برای گرفتن مجوز از بانک مرکزی ملزم به ثبت شرکت تضامنی هستند. شرکت‌های تضامنی در حقوق تجارت بین‌المللی معمولاً دارای شخصیت حقوقی هستند، گرچه در برخی کشورها آن را به عنوان شخصیت حقیقی در نظر می‌گیرند. از آنجایی که برخی از شرکت‌های تضامنی ثبت‌شده در ایران دارای شرکایی خارجی هستند، باید توجه داشت که این شرکت‌ها طبق قوانین ایران تعریف می‌شوند. بنابراین چنین شرکت‌هایی مطابق مقررات قانون تجارت ایران باید به فعالیت بپردازند. این موضوع برای خارجی‌های مقیم ایران که با داشتن حق کار قصد تاسیس شرکت خود را دارند نیز صدق می‌کند.

مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت تضامنی

برای ثبت شرکت تضامنی به مدارکی نیاز خواهید داشت که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.
  • شرکت‌نامه با امضای همه اعضا (دو نسخه)
  • تقاضانامه با امضای تمام شرکا (دو نسخه)
  • صورت‌جلسه با امضای کلیه شرکا (دو نسخه)
  • کارت ملی و شناسنامه تمامی شرکا (همچنین کارت پایان خدمت یا معافیت از سربازی برای آقایان)
  • نام و مشخصات مدیر یا مدیران شرکت (از میان شرکا یا خارج از این مجموعه)
  • گواهی مدیر شرکت مبنی بر تأدیۀ تمام سرمایه شرکت
  • اساس‌نامه (دو نسخه، در صورت لزوم)
  • مجوز فعالیت از مراجع قانونی ذی‌ربط (در صورتی که فعالیت مورد نظر به مجوز قانونی نیاز دارد)
نحوه ثبت شرکت تضامنی 

نحوه ثبت شرکت تضامنی

نحوه ثبت شرکت تضامنی در ایران دارای پیچیدگی‌هایی است که رعایت نکردن دقیق آن‌ها ممکن است این فرایند را بسیار طولانی و دشوار کند. در ادامه فهرستی از مراحل ثبت شرکت تضامنی را آورده‌ایم که با دنبال کردن آن‌ها می‌توانید به آسانی این روند قانونی را به طور کامل طی کنید.
  • نام شرکت تضامنی باید دربردارندۀ اسم دست‌کم یکی از شرکا باشد. ذکر این نام به منظور معرفی این فرد و اعتبار بخشیدن به شرکت است.
  • تنظیم اساس‌نامه شرکت تضامنی الزامی نیست اما تنظیم شرکت‌نامه به عنوان قرارداد رسمی بین اعضا اجباری است.
  • شرکت‌نامه باید دربردارندۀ اطلاعات اصلی و اساسی شرکت باشد. مشخصات شرکت، شرکا، مدیران و میزان سرمایه نقدی و غیرنقدی جزو این موارد هستند.
  • تشکیل شرکت تضامنی منوط به تأمین کامل سرمایه‌های نقدی و غیرنقدی مقرر است. گرچه طبق قانون، حداقلی برای این مبلغ در نظر گرفته نشده است.
  • دست‌کم دو شریک و یک مدیر باید برای معرفی به اداره ثبت شرکت‌ها معیّن شوند.
  • شریک شما باید توانایی مالی کافی برای پاسخگویی به تمام بدهی‌های احتمالی شرکت را در آینده داشته باشد.
  • ثبت نهایی شرکت تضامنی با درج آگهی در روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران و انتشار آگهی درروزنامه کثیرالانتشار به پایان می‌رسد.

مدیریت در شرکت‌های تضامنی

در شرکت‌های تضامنی حداقل تعداد افرادی که می‌توانند به عنوان مدیر فعالیت کنند یک نفر است که می‌بایست از میان اعضا و شرکت یا خارج از شرکت انتخاب شود. تعیین مدیر یا مدیران تنها به وسیله رای گیری مشخص می‌شود. 

اختیارات مدیر شرکت تضامنی:

مدیران شرکت‌های تضامنی دارای اختیارات کامل در اداره شرکت هستند و تنها زمانی اختیاراتشان محدود خواهد بود که به صورت صریح اختیارات مدنظر از ایشان سلب شده باشد. اگر مدیر انتخابی از شرکا نباشد باید در امضا برخی از اسناد و تعهدها مدیر غیر شریک را ذکر کند، این کار برای اطلاع طرف قرارداد از شریک نبودن مدیر در شرکت تضامنی است.

منحل کردن شرکت تضامنی

یکی از دلایل اصلی انحلال شرکت تضامنی ورشکستگی شرکت است که باعث می‌شود شرکت اعتبار خود را از دست بدهد. از طرفی دیگر انحلال شرکت تضامنی می‌تواند با توافق و رضایت تمامی شرکا انجام شود؛ همچنین در صورتی که یکی از شرکا برای انحلال به دادگاه مراجعه کند نیز می‌توان شرکت را منحل کرد. در نظر داشته باشید در صورت فوت یا ورشکستگی یکی از اعضا شرکت می‌توان از انحلال شرکت جلوگیری کرد.باید بدانید که براساس ماده 124 تا زمانی که بدهی‌های شرکت تضامنی به صورت کامل تسویه نشود تمامی هزینه‌ها می‌بایست از شرکت تضامنی دریافت شود. پس از انحلال شرکت و تعیین دارایی‌های آن اگر قرضی باقی مانده باشد طلبکاران شخصی شرکا حقی در آن نخواهند داشت.

تفاوت شرکت تضامنی با شرکت سهامی

مهم‌ترین تفاوت شرکت تضامنی با شرکت سهامی در این است که مسئولیت پرداخت بدهی‌ها بر عهدۀ تمام شرکا است. این در حالی است که در شرکت‌های سهامی این مسئولیت بر عهدۀ سهامداران و فقط به میزان سرمایۀ آن‌ها در شرکت است. از سوی دیگر، هنگام ثبت شرکت تضامنی تائیدیه تمام سرمایۀ نقدی شرکت الزامی است. در حالی که برای تاسیس شرکت‌های سهامی تأمین بخشی از این مبلغ کافی خواهد بود. علاوه بر این‌ها، حداقل تعداد سهامداران در شرکت‌های سهامی عام پنج نفر و در شرکت‌ سهامی خاص سه نفر است. در حالی که این تعداد برای شرکت‌های تضامنی دو نفر است. گفتنی است که شرکت‌های سهامی حق انتخاب مدیری خارج از صاحبان سهام را نیز ندارند.جمع بندیاگر قصد دارید به همراه دوستان معتمد و اعضای خانواده خود شرکتی را تاسیس کنید، شرکت تضامنی می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد. ما در آوا حساب خدمات ثبت شرکت تضامنی را در سریع‌ترین زمان ممکن ارائه می‌دهیم. با استفاده از خدمات آوا حساب می‌توانید از بروز  مشکلات حقوقی در آینده جلوگیری کنید.برای دریافت خدمات با کارشناسان ما تماس بگیرید.سوالات متداول
  • شرکت تضامنی چیست؟
شرکت تضامنی به شرکتی گفته می‌شود که مابین دو یا چندین نفر با مسئولیت تضامنی برای انجام امور تجاری تشکیل می‌شود. در شرکت‌های تضامنی تمامی شرکا در پرداخت بدهی‌های شرکت شریک هستند.
  • ویژگی بارز شرکت‌های تضامنی چیست؟
در شرکت‌های تضامنی امنیت سرمایه مشتری تضمین شده است زیرا تمامی شرکا در پرداخت بدهی‌های شرکت شریک هستند.
  • حداقل میزان سرمایه برای ثبت شرکت تضامنی چقدر است؟
برای تاسیس شرکت تضامنی حداقل سرمایه‌ای در نظر گرفته نشده است؛ اما به طور معمول شرکت‌های تضامنی با حداقل سرمایه یک میلیون تومان ثبت می‌شوند.
  • انتخاب نام برای شرکت تضامنی به چه شکل است؟
نام شرکت‌های تضامنی می‌بایست حداقل حاوی نام یکی از شرکا باشد.
  • انحلال شرکت‌های تضامنی به چه صورت میسر می‌شود؟
برای انحلال شرکت‌های تضامنی تمامی شرکا می‌بایست رضایت خود را اعلام کنند؛ همچنین به درخواست تنها یکی از شرکا از دادگاه نیز انحلال شرکت تضامنی امکان‌پذیر است.
5/5 - (1 امتیاز)

بروزرسانی شده در تاریخ 1402/10/21 ساعت 09:56

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *