فواید ثبت برند چیست؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید:
تصویر نوشتاری ثبت برند

فواید ثبت برند چیست؟ هدف از اين مقاله آشنایی با نام برند و فواید ثبت برند برای شخص حقيقی و حقوقی است. ما در آوا حساب به شما کمک می‌کنیم تا اطلاعات لازم را کسب کنید.

فواید ثبت برند

ثبت برند چیست؟

برند نامی تجاری است که امروزه این کلمه را زیاد می‌شنويم. اين نام را می‌توان به صورت فارسی و يا انگليسی ثبت کرد.

کاری که توليدکنندگان و يا وارد کنندگان کالاها می‌توانند انجام دهند این است که نام یا علامت موردنظر خود را منحصرا به نام شرکت و يا به نام شخص حقيقی ثبت کنند و آن نام را بر روی كالای دلخواه  خود درج کنند. 

یکی از فواید ثبت برند یا همان علامت تجاری افزایش شهرت، اعتبار و پيشرفت مجموعه است شود و در حوزه بين المللي نيز جايگاهي ويژه براي خود داشته باشد.

بالا بردن کیفیت و انجام تبلیغات گسترده بهترین راهکار برای داشتن یک برند مناسب است، زیرا می‌توانيم بازار مصرف را بشناسيم و نيازهای مصرف کنندگان را بدانيم و در مرحله بعد می‌توانیم جايگاه خود را در بين مصرف کنندگان خاص خود پیدا کنیم.

اين روش خود به خود مشتريان وفادار را ايجاد می‌كند و اين به نوبه خود يک تبليغ بدون هزينه است. اگر ساکن مشهد هستید است و هر ساله با سیل عظیمی از مسافران و زائران روبرو هستید، خوب است که به فکر ثبت برند در مشهد باشید تا بتوانید از این بازار گسترده و در دسترس نهایت استفاده را ببرید.

مزایای ثبت برندمزایای ثبت برند

با ثبت برند مزایایی شامل حال شما می‌شود که در ادامه به بررسی مزایای ثبت برند پرداخته‌ایم:

  • قانونی شدن

قانونی بودن فعالیت شما یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های ثبت برند است. شاید برای شما سوال باشد که این موضوع چه کاربردی دارد؟ باید بگوییم قانونی بودن برند این امکان را برای شما فراهم می‌کند تا اگر کسی از نام برند شما سو استفاده کرد، بتوانید از او شکایت کنید و آن‌ها را مجبور به پرداخت غرامت کنید. پس فراموش نکنید که اولین و مهم‌ترین مزیت ثبت برند در قانونی شدن نام تجاری خلاصه می‌شود. با ثبت برند از سواستفاده دیگر شرکت‌ها جلوگیری می‌کنید و این بسیار ارزشمند است.

  • ایجاد تمایز

“چون که صد آمد نود هم پیش ماست”

با ثبت برند نه تنها شما بلکه مشتریان هم سود می‌برند؛ چراکه پیدا کردن محصولات و خدمات شما توسط مشتریان آسان‌تر پیدا می‌شود. فراموش نکنید که هر چه بیشتر با مشتری‌ها ارتباط برقرار کنید از نیاز آن‌ها بیشتر مطلع می‌شوید و می‌توانید کیفیت خدمات و محصولات خود را با توجه به نیاز مشتریان و رقبا افزایش دهید

  • بازاریابی

امروزه بازاریابی یکی از مهمترین رکن‌های تجارت محسوب می‌شود و وظیفه به شهرت رساندن برند شما به عهده بازاریابان است و نکته مهم این است که این کار بدون برند امکان پذیر نیست.

  • نمایندگی

حق امتیاز از موضوعاتی است که اهمیت بالایی دارد. ثبت برند اجازه استفاده برای شخص ثالث را مهیا می‌کند؛ بنابراین شما می‌توانید حق امتیاز شرکت خود را در اختیار افراد دیگر یا شرکت‌های دیگر بگذارید. این امر باعث می‌شود تا اعتبار و شهرت شرکت شما افزایش یابد و  پله‌های ترقی را یکی پس از دیگری پشت سر بگذارید؛ همچنین یک منبع درآمد مستقل برای خود ایجاد کرده‌اید. 

  • ایجاد سرمایه

برند شما می‌تواند سرمایه شما باشد اما چگونه؟ اگر برندی که شما ثبت کردید، بتواند در میان برند‌های بزرگ حرفی برای گفتن داشته باشد و ارزش و شهرت خوبی پیدا کند، خود برند به تنهایی به عنوان یک دارایی ارزشمند محسوب می‌شود. شما هرگاه که بخواهید، می‌توانید برند خود را به فروش برسانید. یکی از راه‌های دیگری که می‌تواند باعث ایجاد سرمایه شود اجازه دادن به دیگر شرکت‌ها برای استفاده از نام برند شما برای پیشرفت و شناخته شدن خودشان است.

  • دریافت وام

شما با ثبت برند، اعتبار خود را در برابر بانک‌ها، دولت و سرمایه‌گذاران خریداری می‌کنید و در صورتی که دچار مشکل شوید یا به هر دلیل دیگری نیاز به گرفتن وام داشته باشید، می‌توانید اقدام به گرفتن وام کنید. به رسمیت شناخته شدن شما توسط قانون از مزایای ثبت برند است و شما برای بانک‌ها و سرمایه گذارها قابل اعتماد خواهی بود. 

مدارک مورد نیاز برای ثبت برندمدارک مورد نیاز برای ثبت برند

  • مدارک شناسایی که برای اشخاص حقیقی شامل کپی شناسنامه و کارت ملی است و برای اشخاص حقوقی آخرین روزنامه رسمی از سمت اعضاء هیئت مدیره، کپی شناسنامه و کارت ملی صاحبان امضاء است.

اگر کارها به وسیله وکیل و یا نماینده قانونی انجام می‌شود، مدارک لازم مورد نیاز عبارتند از:

  • 10 نمونه گرافیکی، کپی یا تصویر علامت تجاری حداکثر در ابعاد ۱۰×۱۰ 
  • در صورت سه بعدی بودن علامت ارائه علامت به صورت نمونه گرافیکی یا تصویر دو بعدی به نحوی که از شش زاویه متفاوت تهیه و در مجموع یک نمونه واحد را تشکیل دهند.
  • جواز اعلامیه تاسیس از صنایع یا پروانه بهره برداری صنایع یا پروانه ساخت وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی یا پروانه کسب و… .
  • نسخه‌ای از ضوابط و شرایط استفاده از علامت جمعی و تاییدیه مقام صلاحیت دار

 

موارد غیر مجاز برای ثبت برند

ثبت برند بر اساس ماده 32 قانون برای مواردی که در ادامه آن‌ها را بیان کرده‌ایم غیرقابل قبول است.

 

  • کالاها یا خدمات یک موسسه از کالاها و خدمات مؤسسه دیگر متمایز نباشد.
  • خلاف موازین شرعی یا نظم عمومی باشد.
  • مراکز تجاری یا عمومی را به ویژه در مورد مبدا جغرافیایی کالاها، خدمات یا خصوصیات آن‌ها گمراه کند.
  • تقلید یا کپی از پرچم، نشان نظامی و… باشد
  • دقیقا همچون آن یا به طرز گمراه‌ کننده‌ای شبیه آن یا ترجمه یک علامت یا نام تجاری باشد که برای همان کالاها یا خدمات مشابه متعلق به مؤسسه دیگری در ایران معروف است‌.
  • دقیقا مثل آن یا شبیه آن قبلاً برای خدمات غیر مشابه ثبت شده باشد مشروط بر آن که عرفاً میان استفاده از علامت و مالک علامت معروف ارتباط وجود داشته و ثبت آن به منافع مالک علامت قبلی خسارت وارد نکند.
  • دقیقا مثل علامتی باشد که قبلاً به نام مالک دیگری ثبت شده باشد و یا تاریخ تقاضای ثبت آن مقدم یا دارای حق تقدم برای همان کالا و خدمات و یا برای کالا و خدماتی است که به ‌لحاظ ارتباط و شباهت موجب فریب و گمراه شدن شود.
امتیاز دهید!

بروزرسانی شده در تاریخ 1402/10/21 ساعت 09:55

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *