پیگیری دعاوی میان کارفرما و پرسنل

آنچه در این مقاله می‌خوانید:
پیگیری دعاوی میان کارفرما و پرسنل

در زمینه روابط میان کارفرما و کارگر یکی از مسائلی که بسیار اهمیت دارد و رسیدگی به آن و مشخص کردن مرجع صالح است. به صورت کلی امکان وجود اختلاف و دعاوی میان کارفرما و پرسنل می‌تواند به عوامل مختلفی بستگی داشته باشد.

رسیدگی به چنین اختلافاتی باید توسط مرجعی متفاوت و مشرف بر قوانین حمایتی از حقوق کارگر باشد تا حقی پایمال نشود و از طرفی طرفین دعوا درگیر رسیدگی‌های طولانی دادگاه نشوند. در این مسیر نیاز به مشاوره از مهم‌ترین مواردی است که باید به آن توجه داشته باشید، مجموعه آواحساب می‌تواند به عنوان مشاوری دلسوز و مشرف بر قوانین شما را در این زمینه راهنمایی کند.

شما می‌توانید برای دریافت انواع خدمات مانند خدمات ثبت شرکت، برند و… با آواحساب در تماس باشید.

پیگیری دعاوی میان کارفرما و پرسنل

مرجع برای رسیدگی به دعاوی میان کارفرما و پرسنل

در خصوص اختلافات میان کارفرما و پرسنل باید مرجعی صالح برای رسیدگی انتخاب شود. که با استناد به ماده 157 انجام می‌شود.

کمک گرفتن از شخصی که تجربه و اطلاعات کافی در این زمینه را دارا باشد می‌تواند کمک بسزایی به شما در روند رسیدگی به پرونده کند، شخصی خدمات تامین اجتماعی و مالی ارائه دهد و به تمامی موارد آگاهی کامل داشته باشد.

در رسیدگی به دعاوی میان کارفرما و پرسنل در صورتی که در اولین مرحله سازش میان طرفین اتفاق نیفتد، فرد شاکی ابتدا می‌بایست دادخواستی تنظیم کند و آن را به اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی محل تقدیم کند. در صورتی که نیاز باشد پرونده در خارج از نوبت رسیدگی خواهد شد.

نحوه رسیدگی به دعاوی میان کارفرما و پرسنل

در خصوص شرایط رسیدگی به اختلاف در مرجع حل اختلاف کارگر و کارفرما توجه به نکاتی که در ادامه اشاره می‌شود ضروری است.

  • براساس ماده 2 آیین‌نامه رسیدگی و چگونگی تشکیل جلسات هیات‌های تشخیص و حل موضوع با توجه به ماده 164 قانون کار مصوب سال 1380 رسیدگی به اختلاف میان کارفرما و پرسنل در دو مرحله بدوی و تجدیدنظر صورت می‌پذیرد.
  • براساس ماده 3 آیین‌نامه، رسیدگی به اختلاف میان کارفرما و منوط به تقدیم دادخواست از سوی ذی‌نفع یا نماینده قانونی آن است. این دادخواست باید به صورت کتبی ارائه شود و به زبان فارسی نوشته شود. در نهایت این دادخواست باید به واحد کار و امور اجتماعی تقدیم گردد.
  • مطابق ماده 4 آیین نامه، دادخواست و پیوست‌ها باید به تعداد افرادی که در دعوا دخیل هستند باشد و در دادخواست مواردی مانند نام، نام خانوادگی، نام پدر، سال تولد، اقامتگاه، نوع شغل و سابقه کار خواهان در کارگاه.
  • در صورتی دادگاه تشکیل خواهد شد که هر سه عضو هیات تشخیص حضور داشته باشند و حداقل طرفین دعوا همگی یک نوبت در دادگاه حضور یافته باشند.
  • در صورتی که هر یک از طرفین اعتراضی نسبت به رای دادگاه داشته باشند می‌توانند ظرف مدت 15 روز اعتراض خود را اعلام کنند.
  • هیات حل اختلاف مرجعی برای رسیدگی به اعتراض و شکایت از آراء هیات تشخیص است.
  • هیات‌های حل اختلاف موظف‌اند که به صورت کتبی از تمامی طرفین دعوا برای حضور در جلسه دادگاه دعوات کنند.
پیگیری دعاوی میان کارفرما و پرسنل

توصیه مهم به کارفرمایان جهت کاهش دعاوی میان کارفرما و پرسنل

با رعايت اين موارد مي‌تواند مراجعه به هيات‌ها و پیگیری دعاوی میان کارفرما و پرسنل را به حداقل ممکن برسانید.

  • تكميل پرونده با مستندات صريح و روشن و تنظيم قراردادهاي كار روشن و شفاف با ذكر مندرجات قانونی و شرايط لازم در آن‌‎ها.
  • خودداری از انجام اقدامات يا دادن وعده‌هایی که برای طرف مقابل ايجاد حق بنمايد.
  • سعی در كاهش فرهنگ شفاهی و اهتمام به گسترش فرهنگ مكتوب در روابط كار.
  • توجه لازم براي اجراي به موقع ضوابط و مقررات قانونی و ضوابط داخلی کارگاه در مورد افراد.
  • مهم‌تر از همه، وجود افراد آگاه به مقررات قانون كار با احساس تعلق سازمانی و تعهد كاری در راس ادارات منابع انسانی.

در قانون کار حقوق مختلفی بین کارفرما و پرسنل وضع شده است که رعایت این قوانین باعث کاهش دعاوی میان کارفرما و پرسنل خواهد شد.

علاوه بر این در صورت بروز هر مشکل فرد شاکی با مراجعه به اداره کار شهر خود میتواند اقدام نماید. چنانچه برای طی کردن این مراحل نیاز به کمک و راهنمایی داشتید کارشناسان ما در آوا حساب توس همراه شما خواهند بود.

امتیاز دهید!

بروزرسانی شده در تاریخ 1403/06/17 ساعت 07:41

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *