اخذ پروانه بهره برداری در مشهد

آنچه در این مقاله می‌خوانید:
اخذ پروانه بهره برداری در مشهد

اگر شما میخواهید تا کارخانه ای را تاسیس کنید یا ثبت شرکت در مشهد انجام دهید، بدون شک یکی از مدارکی است که حتما باید دریافت نمایید.

پس کارشناسان ما در آوا حساب توس آماده اخذ پروانه بهره برداری در مشهد در کمترین زمان ممکن برای شما می باشند.

پروانه بهره برداری، سندی است که قبل از شروع کار به واحدهای صنعتی تاسیس شده داده می­شود.

برخی فعالیت های تجاری برای انجام امور تجاری به مجوزی نیاز دارند،

 به عنوان مثال اشخاصی که بخواهند کارخانه ای را راه اندازی کنند به مجوز هایی نیاز دارند که در ادامه برای شما بیان میکنیم.

پروانه بهره برداری یکی از این مجوز هاست که کارخانجات برای راه اندازی به آن نیاز دارند.

 این پروانه در واقع مجوز و گواهی است که به شما اجازه بهره‌برداری از خط تولید کارخانه راه اندازی شده را می دهد.

 اخذ پروانه بهره برداری یکی از مواردی است که برای راه اندازی برخی فعالیت های اقتصادی و یا ثبت برند در مشهد الزامی است ،

که در ادامه برای شما بیشتر توضیح می دهیم.

پس بار دیگر به تعریف دقیق تری از پروانه بهره برداری میپردازیم ،

سپس فواید آن را بیان کرده و مدارک لازم برای اخذ پروانه بهره برداری در مشهد را برای شما بازگو میکنیم.

پروانه بهره برداری چیست؟

به عبارتی پروانه بهره برداری سندی است رسمی که تعیین کننده زمان بهره برداری از تولیدات کارخانه ها و واحدهای تولیدی می باشد.

این مجوز به تمامی واحد های صنعتی که اقدامات مورد نیاز برای نصب و راه اندازی ماشین آلات ،

اقدامات تامین نیروی انسانی و همچنین تولید آزمایشی را انجام می دهند، اعطا می شود.

دقت داشته باشید که واحد های صنعتی نام برده می توانند برای اخذ جواز تاسیس اقدام کرده باشند یا جواز تاسیس نداشته باشند.

پروانه بهره برداری توسط چه نهادی صادر میگردد؟

پروانه بهره برداری از سوی وزارت صنایع و معادن صادر می گردد.

اعتبار پروانه بهره برداری :

در برخی از شهرها و شهرستان ها از تاریخی که پروانه صادر می شود تا مادامی که واحد تولیدی فعالیت داشته باشد دارای اعتبار می باشد.

بنابراین اعبار پروانه بهره برداری در مشهد نیز تا مادام فعالیت شما می باشد.

ولی در تهران پروانه بهره برداری ابتدا یکساله صادر شده ،

و پس از اینکه فعالیت واحد صنعتی برای وزارت صنایع و معادن به اثبات رسید به صورت سه ساله، پنج ساله و دائمی صادر می گردد.

پیش از این گفتیم که یکی از ممجوزات لازم برای  تاسیس کارخانه پروانه بهره برداری میباشد اما سایر مشجوزات مورد نیاز چیست؟

افرادی که بخواهند کارخانه ای را راه اندازی کنند، باید 3 مجوز زیر را اخذ کنند:
  • اخذ پروانه بهره برداری
  • دریافت موافقت اصولی از وزارت صنایع
  • اخذ پروانه احداث

مزایای اخذ پروانه بهره برداری

اخذ پروانه بهره برداری مزایایی دارد، اخذ آن الزامی است ولی لزوم دریافت آن، شامل مزایایی نیز می شود.

مزایای پروانه بهره برداری به شرح زیر می باشد:
  • اخذ وام و تسهیلات بانکی جهت انجام امور مختلف مانند واردات ماشین­آلات و مواد لازم
  • امکان ثبت برند واحد صنعتی
  • معافیت مالیاتی واحدهای صنعتی که به تازگی تاسیس شده­اند یا واحدهایی که قصد توسعه فعالیت خود را دارند
  • معافیت از پرداخت سهمیه حق بیمه کارکنان جدید
  • بخشیده شدن جرائم تسهیلات بانکی
  • ارائه محصولات واحد در نمایشگاه­های داخلی و خارجی
  • استفاده از انرژی برق به نرخ صنعتی
  • امکان شرکت در مناقصه­های دولتی
  • دریافت نشان استاندارد برای کالاهایی که ملزم به دریافت نشان استاندارد هستند
  • واردات ماشین­آلات بدون پرداخت حق گمرک

مدارک مورد نیاز اخذ پروانه بهره برداری

  • تهیه نقشه دقیق ساختمان که با مقیاس یک صدم یا یک دویستم (۱/۲۰۰) طراحی شده باشد به همراه متراژ دقیق قستمت ها و راهنمای نقشه
  • کامل کردن فرم مربوط به امکانات و وضعیت ساختمان و تطبیق آن با نقشه
  • ارائه درخواست تایپ شده از طرف مدیرعامل منتسب به اداره نظارت برای صدور پروانه بهره برداری
  • آدرس محل واحد تولیدی به همراه کروکی دقیق
  • آگهی روزنامه رسمی آگهی ثبت شرکت
  • لیست تجهیزات خط تولید و تجهیزات آزمایشگاهی
  • فیش بانکی پرداخت هزینه های صدور پروانه
  • کامل کردن مدارک مسئول فنی کارخانه

نکات قابل توجه در مواد قانونی

1) پس از اتمام مراحل احداث و تولید آزمایشی، بازدید و ظرفیت سنجی توسط سازمان انجام می شود ،

و در صورت ارائه گواهی های لازم و رعایت شرایط مندرج در جواز تاسیس،

پروانه بهره برداری حسب مورد برای شخص حقیقی یا حقوقی اخذ میگردد.

2) در صورتی که بخشی از ظرفیت تولید شامل برخی از خطوط یا مراحل تولید آماده بهره برداری باشد پروانه بهره برداری صادر می شود.

جواز تاسیس در این موارد ابطال نشده و تابع ضوابط جاری جواز تاسیس خواهد بود.

3) اخذ پروانه بهره برداری بر اساس ماده ۱۳ قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا ،

موکول به تایید محل استقرار واحد توسط سازمان حفاظت محیط زیست می باشد.

تبصره: بر اساس نکته (1) قانون رفع برخی از موانع تولید و سرمایه گذاری های صنعتی چنانچه سازمان حفاظت محیط زیست ،
طی یک ماه به استعلام های صدور پروانه بهره برداری پاسخ ندهد سازمان ها موظف هستند نسبت به، اخذ پروانه بهره برداری اقدام کنند.

4) اخذ پروانه بهره برداری برای واحدهای تولیدی که در محل استیجاری با حداقل اجاره یکساله مستقر هستند بلامانع است.

تبصره: قرارداد اجاره می بایست دارای کد رهگیری از سامانه املاک و مستغلات بوده و یا در دفاتر اسناد رسمی تنظیم شده باشد.

5) برای واحدهای دارنده پروانه بهره برداری که با رعایت ضوابط و مقررات نسبت به افزایش ظرفیت موجود ،

و یا تولید محصولات جدید اقدام کرده اند پروانه بهره برداری جدید صادر و جایگزین پروانه قبلی می گردد.

تبصره ۱: عبارت “این پروانه جایگزین پروانه بهره برداری شماره… مورخ… گردیده است” باید در پروانه جدید درج گردد.
تبصره ۲: در صورت رعایت مفاد ذیل ماده ۳ صدور پروانه بهره برداری جدید برای واحدهای موضوع تبصره مزبور بلامانع است.
تبصره ۳: صدور پروانه بهره برداری برای واحدهایی که قبل از ابلاغ هر یک از این محدودیت ها ایجاد شدند بلامانع است.

6) برای واحدهای فعال صنعتی فاقد جواز تاسیس در صورت درخواست متقاضی ،

و با رعایت مقررات این دستورالعمل پروانه بهره برداری صادر می گردد.

7) اخذ پروانه بهره برداری برای صنایع نوین یا صنعت سبز که قبل از تاریخ ۱۸ مرداد ۸۸ ،

در داخل شعاع ۱۲۰ کیلومتری تهران احداث و آماده بهره برداری شده اند .

بر اساس بند ۸ مصوبه شماره ۹۹۷۵۷ مورخ ۱۸ مرداد ۸۸ هیات وزیران بلامانع است.

تبصره: احراز سابقه فعالیت واحدهای مزبور منوط به ارائه مستندات پرداخت مالیات یا حق بیمه کارکنان از مراجع ذیربط است.

8) ظرفیت تولید واحد صنعتی بر اساس توان ماشین آلات نصب شده برای سه شیفت ۶ هزار ساعت در سال محاسبه می شود .

و در مواردی که به دلیل ماهیت صنعت استمرار تولید ضرورت داشته باشد ظرفیت بر اساس ۸ هزار ساعت در سال محاسبه می شود.

تبصره: اصلاح ظرفیت پروانه بهره برداری واحدهای موجود بر اساس ضوابط این دستورالعمل بلامانع است.

9) اطلاعات درج شده در پروانه بهره برداری عبارتند از شناسه کسب و کار، تاریخ صدور و شماره ثبت دبیرخانه،

نام و شناسه شخص حقیقی یا حقوقی دارای پروانه، فهرست و ظرفیت محصولات، سرمایه و اشتغال موجود

10) تغییر نام دارنده پروانه بهره برداری بر اساس درخواست متقاضی و ارائه گواهی رسمی بلامانع است.

11) تولید بدون کارخانه با رعایت ضوابط این دستورالعمل و دریافت شناسه کسب و کار رسمیت می یابد.

12) صدور مجوزهای مطرح شده در این دستورالعمل از طریق سامانه بهین یاب انجام می شود ،

و هر گونه توضیح و تغییر به صورت دستی در مجوزهای صادره ممنوع است.

13) هزینه صدور جواز تاسیس و پروانه بهره برداری و تمدید جواز تاسیس بر اساس قوانین و مقررات دریافت می شود.

14) مسئولیت نظارت بر حسن اجرای این دستورالعمل بسته به مورد با معاونت برنامه ریزی،

معاونت امور صنایع  با معاونت امور معادن و صنایع معدنی خواهد بود ،

و هر گونه تغییر در دستورالعمل با پیشنهاد مشترک معاونان مذکور و تایید وزیر صنعت معدن و تجارت صورت می پذیرد.

مراحل اخذ پروانه بهره برداری اینترنتی

مراحل اخذ پروانه بهره برداری به شرح و ترتیب زیر می باشد:
  1. ثبت نام در سامانه بهین یاب
  2. ثبت تقاضا و اطلاعات و تکمیل پرسشنامه در سامانه بهین یاب
  3. بررسی تقاضای متقاضی توسط سازمان
  4. بازدید کارشناس مربوطه از واحد تولیدی (در این مرحله ، اگر تقاضای شما قبول شود،کارشناس مربوطه از واحد تولیدی بازدید میکند و نسبت به ظرفیت سنجی و تطبیق آن با طرح اولیه و آیین نامه های مربوطه اقدام به عمل می آورد)
  5. استعلام از سازمان ها و مراجع مربوطه
  6. اخذ پروانه بهره برداری

همچنین بحوانید: اخذ جواز تاسیس در مشهد

جهت کسب اطلاعات بیشتر درخصوص اخذ پروانه بهره برداری در مشهد

با مشاوران آوا حساب توس در تماس باشید.

شماره تماس:09154422149  – 05137677755

امتیاز دهید!

بروزرسانی شده در تاریخ 1402/12/16 ساعت 09:03

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *